Lausunto 5.10.2021

VALTIOVARAINMINISTERIÖ
Hankkeen VM024:00/2021 lausunto

Asia: Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle energiaverotusta koskevan lainsäädännön muuttamiseksi

Suomen Omakotiliitto esittää lausuntonaan seuraavaa:

YLEISTÄ

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden jäsenmäärä on yli 70 000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajan ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme lähes 500 000 vapaa-ajan asunnon omistajan etua.

Tausta

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta annettua lakia, nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta annettua lakia, maataloudessa käytettyjen eräiden energiatuotteiden valmisteveron palautuksesta annettua lakia ja oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä annettua lakia.

Huomiot hallituksen esitysluonnokseen

Omakotiliitto pitää lakiesityksen muutoksia pääsääntöisesti perusteltuina. Omakotiliitto kuitenkin huomauttaa, että energiankäyttöä ohjataan Suomessa voimakkaasti sähkönkäyttöön. Kasvava huolenaihe on lisääntyneen sähkön käytön vaikutus sähkön saatavuuteen ja sähkön hintaan.

Suomessa asumismenot lohkaisevat kotitalouksien nettotuloista noin 18-33 prosenttia vuosina 2020 - 2022. Osuus vaihtelee asumismuodosta ja paikkakunnasta riippuen. Asumismenoista lämmitysenergian osuus on merkittävä. (Asumismenot 2021) Omakotiliitto painottaa, että lämmitykseen käytettävät teknologiat ja energiamuodot tulee pitää monipuolisena, ja kehittää niitä eteenpäin. Jo öljyn käytöstä luopuminen johtaa käytännössä sähkön käytön lisääntymiseen kotien lämmityksessä, koska korvaava vaihtoehto perustuu usein lämpöpumpputekniikkaan.

Omakotiliitto näkee, että sähkön kotimainen tuotanto tulee turvata ja sitä tulee suunnitella strategisesti huomioiden se, että tuulivoimaan ja aurinkovoimaan liittyy säähän liittyviä vaihteluja. Osana kokonaisuutta pienenergiatuotannon mm. aurinkosähkö- ja lämpö sekä pienpuunpolton merkitys tulee tunnistaa ja sen roolia vahvistaa. Omakotiliitto näkee, että aurinkosähkön käyttöönottoa sekä takkojen uusimista vähäpäästöisimmiksi olisi syytä tukea kehityksen edistämiseksi. Sähköveron määrää sähköveroluokassa 1 tulee myös alentaa tulevaisuudessa kustannusten nousun hillitsemiseksi. Sähkönkulutus tulee nykyisillä ohjauskeinoilla kasvamaan, ja verokertymä sitä myöten myös kasvaa.

kunnioittavasti

Suomen Omakotiliitto ry