Lausunto 4.11.2019
Ympäristöministeriö
PL 35
00023 VALTIONEUVOSTO
Diaarinumero: VN/2193/2019
Asia: Lausuntopyyntö: Hallituksen
esitys eduskunnalle laiksi sähköajoneuvojen latausvalmiuksista ja
latauspisteistä sekä rakennusten automaatio- ja ohjausjärjestelmistä ja laiksi
maankäyttö- ja rakennuslain 18 luvun 126 §n muuttamisesta
Suomen Omakotiliitto kiittää mahdollisuudesta lausua ja esittää lausuntonaan seuraavaa:
Yleistä
Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 74.000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajien ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme lähes 500.000 vapaa-ajan asunnon omistajien etua.
Johdanto
Ympäristöministeriö pyytää lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi sähköajoneuvojen latausvalmiuksista ja latauspisteistä sekä rakennusten automaatio- ja ohjausjärjestelmistä ja laiksi maankäyttö- ja rakennuslain 18 luvun 126 §:n muuttamisesta.
Tausta
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi laki sähköajoneuvojen latausvalmiuksista ja latauspisteistä rakennuksessa sekä rakennuksen automaatio- ja ohjausjärjestelmästä. Ehdotetulla lailla pantaisiin osaltaan täytäntöön muutettu rakennusten energiatehokkuusdirektiivi (EU 2018/844). Direktiivi annettiin osana Euroopan unionin puhtaan energian pakettia, jonka tavoitteena on hillitä ilmastonmuutosta.
Laissa säädettäisiin velvollisuuksia suunnitella ja rakentaa sähköajoneuvojen latauspisteitä ja latausvalmiuksia. Lisäksi laissa säädettäisiin velvollisuuksia suunnitella ja rakentaa isoihin, ei-asuinrakennuksiin automaatio- ja ohjausjärjestelmiä. Esitykseen sisältyy myös ehdotus maankäyttö- ja rakennuslain 18 luvun 126 §:n muuttamiseksi.
Tavoitteet
Esityksen keskeisenä tarkoituksena on panna EPBD 2018 -direktiivin velvoitteet kansallisesti täytäntöön mahdollisimman tarkoituksenmukaisella tavalla. Esityksen tavoitteena on edistää rakennusten automaatio- ja ohjausjärjestelmien lisääntymistä rakennuksissa ja lisätä sähköajoneuvojen latauspisteitä ja latausvalmiuksia rakennuksissa. Tavoitteena on myös helpottaa asukkaan mahdollisuutta ladata sähköautoaan asuinrakennuksen pysäköintipaikoilla tai asuinrakennuksen pysäköintitalossa. Esityksellä pannaan toimeen hallitusohjelman tavoitteita, jotka liittyvät asumisen ja rakentamisen hiilijalanjäljen pienentämiseen, hiilineutraalin yhteiskunnan rakentamiseen ja rakentamisen laadun parantamiseen sekä vähäpäästöiseen liikenteeseen.
Lausunnolla olevalla esityksellä toimeenpannaan
uusittu rakennuksen energiatehokkuusdirektiivi, erityisesti sääntely sähköajoneuvojen
latausvalmiuksista ja latauspisteistä. Direktiivin vaatimukset eivät koske
omakoti- ja paritaloja. Motiva arvioi,
että vuoden 2018 lopussa latauspisteitä oli karkeasti 9 000-13 000
kappaletta yksityisillä kiinteistöillä.
Lukema sisältää myös omakotitalouksien latauspisteitä, ja voidaan
olettaa, että määrä tulee kasvamaan.
Omakotiliitto
ilmaisee vakavan huolensa esityksen kunnianhimosta. Suomi toimeenpanisi
direktiivin merkittävästi vaativampana kuin direktiivi itsessään edellyttää. Esityksessä
painotetaan vahvasti sähköautoilua, mutta tiedämmekö, onko se tulevaisuuden
liikkumisen käyttövoima? Entä muut vaihtoehtoiset polttoaineet, kuten vety,
biopolttoaineet ja kaasu? Sääntelyn tulee kuitenkin olla teknologianeutraalia.
Vaatimukset latausinfran määrästä ja toteutukset nopeudesta on mitoitettu ylisuuriksi.
Samaan aikaan teknologia kehittyy huomattavalla nopeudella, jolloin esiin
nousee huoli siitä, velvoitetaanko kiinteistöjenomistajia yli-investoimaan nopeasti
vanhenevaan teknologiaan. On kuitenkin muistettava, että ajoneuvojen hankintaan
vaikuttaa merkittävästi ajoneuvon hinta, ja sähköajoneuvot ovat vielä kuitenkin
kalliita.
Lisäksi ylimitoitettu yhden teknologian vaade
johtaa merkittävään yleisten sähköverkkojen sekä kiinteistösähköverkkojen
vahventamistarpeeseen erityisesti tehon osalta. Jo nyt on todennettavissa, että
monopoliasemassa toimivien sähköverkkoyhtiöiden toimitusvarmuusinvestoinnit
eivät ole kustannustehokkaita. Jos liikenteessä pääsääntöisesti nojattaisiin
vain yhteen polttoaineteknologiaan, vaatisi se suuria investointeja
sähköverkkoihin. Riippuvuus vain yhdestä teknologiasta tai toimialasta ei ole
yhteiskunnankannalta järkevää. Ylipäätään esityksen latausinfran
kustannusarviot on mitoitettu liian alhaisiksi.
Omakotiliitto
esittää, että sähköautojen latausinfrasääntelyssä pitäydytään direktiivin
edellyttämässä tasossa.
Uusittu rakennuksen energiatehokkuusdirektiivi antaa
jäsenvaltioille mahdollisuuden myös velvoittaa asentamaan automaatio- ja
ohjausjärjestelmä kaikkiin uusiin rakennuksiin. Omakotiliitto pitää hyvänä,
ettei velvoitetta uloteta koskemaan pientaloja, koska kustannus suhteessa
saavutettaviin päästövähennyksiin olisi korkea. Omakotiliitto
ja omakotiasukkaat haluavat kantaa vastuuta ilmastonmuutoksesta elämän eri
osa-alueilla. Sääntelyssä tulee huomioida kotitalouksien tosiasiallinen
taloudellinen tilanne. Kaikilla ei ole mahdollisuuksia investoida, energiaköyhyys
on myös Suomessa tunnistettu ilmiö. Sääntelyn sijaa kotitalouksia tulee
kannustaa toimiin. Pienetkin teot ovat hyväksyttäviä ja auttavat
ilmastonmuutoksen hillinnässä.
kunnioittavasti
Suomen Omakotiliitto ry
Ari Rehnfors
puheenjohtaja
Kaija
Savolainen
toiminnanjohtaja