Lausunto 4.11.2019

Ympäristöministeriö
00023 VALTIONEUVOSTO

Diaarinumero: VN/2193/2019
Asia: Lausuntopyyntö: Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi sähköajoneuvojen latausvalmiuksista ja latauspisteistä sekä rakennusten automaatio- ja ohjausjärjestelmistä ja laiksi maankäyttö- ja rakennuslain 18 luvun 126 §n muuttamisesta

Suomen Omakotiliitto kiittää mahdollisuudesta lausua ja esittää lausuntonaan seuraavaa:

Yleistä

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 74.000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajien ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme lähes 500.000 vapaa-ajan asunnon omistajien etua.

Johdanto

Ympäristöministeriö pyytää lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi sähköajoneuvojen latausvalmiuksista ja latauspisteistä sekä rakennusten automaatio- ja ohjausjärjestelmistä ja laiksi maankäyttö- ja rakennuslain 18 luvun 126 §:n muuttamisesta.

Tausta

Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi laki sähköajoneuvojen latausvalmiuksista ja latauspisteistä rakennuksessa sekä rakennuksen automaatio- ja ohjausjärjestelmästä. Ehdotetulla lailla pantaisiin osaltaan täytäntöön muutettu rakennusten energiatehokkuusdirektiivi (EU 2018/844). Direktiivi annettiin osana Euroopan unionin puhtaan energian pakettia, jonka tavoitteena on hillitä ilmastonmuutosta.

Laissa säädettäisiin velvollisuuksia suunnitella ja rakentaa sähköajoneuvojen latauspisteitä ja latausvalmiuksia. Lisäksi laissa säädettäisiin velvollisuuksia suunnitella ja rakentaa isoihin, ei-asuinrakennuksiin automaatio- ja ohjausjärjestelmiä. Esitykseen sisältyy myös ehdotus maankäyttö- ja rakennuslain 18 luvun 126 §:n muuttamiseksi.

Tavoitteet

Esityksen keskeisenä tarkoituksena on panna EPBD 2018 -direktiivin velvoitteet kansallisesti täytäntöön mahdollisimman tarkoituksenmukaisella tavalla. Esityksen tavoitteena on edistää rakennusten automaatio- ja ohjausjärjestelmien lisääntymistä rakennuksissa ja lisätä sähköajoneuvojen latauspisteitä ja latausvalmiuksia rakennuksissa. Tavoitteena on myös helpottaa asukkaan mahdollisuutta ladata sähköautoaan asuinrakennuksen pysäköintipaikoilla tai asuinrakennuksen pysäköintitalossa. Esityksellä pannaan toimeen hallitusohjelman tavoitteita, jotka liittyvät asumisen ja rakentamisen hiilijalanjäljen pienentämiseen, hiilineutraalin yhteiskunnan rakentamiseen ja rakentamisen laadun parantamiseen sekä vähäpäästöiseen liikenteeseen.

Lausunnolla olevalla esityksellä toimeenpannaan uusittu rakennuksen energiatehokkuusdirektiivi, erityisesti sääntely sähköajoneuvojen latausvalmiuksista ja latauspisteistä. Direktiivin vaatimukset eivät koske omakoti- ja paritaloja.  Motiva arvioi, että vuoden 2018 lopussa latauspisteitä oli karkeasti 9 000-13 000 kappaletta yksityisillä kiinteistöillä. Lukema sisältää myös omakotitalouksien latauspisteitä, ja voidaan olettaa, että määrä tulee kasvamaan.

Omakotiliitto ilmaisee vakavan huolensa esityksen kunnianhimosta. Suomi toimeenpanisi direktiivin merkittävästi vaativampana kuin direktiivi itsessään edellyttää. Esityksessä painotetaan vahvasti sähköautoilua, mutta tiedämmekö, onko se tulevaisuuden liikkumisen käyttövoima? Entä muut vaihtoehtoiset polttoaineet, kuten vety, biopolttoaineet ja kaasu? Sääntelyn tulee kuitenkin olla teknologianeutraalia. Vaatimukset latausinfran määrästä ja toteutukset nopeudesta on mitoitettu ylisuuriksi. Samaan aikaan teknologia kehittyy huomattavalla nopeudella, jolloin esiin nousee huoli siitä, velvoitetaanko kiinteistöjenomistajia yli-investoimaan nopeasti vanhenevaan teknologiaan. On kuitenkin muistettava, että ajoneuvojen hankintaan vaikuttaa merkittävästi ajoneuvon hinta, ja sähköajoneuvot ovat vielä kuitenkin kalliita.

Lisäksi ylimitoitettu yhden teknologian vaade johtaa merkittävään yleisten sähköverkkojen sekä kiinteistösähköverkkojen vahventamistarpeeseen erityisesti tehon osalta. Jo nyt on todennettavissa, että monopoliasemassa toimivien sähköverkkoyhtiöiden toimitusvarmuusinvestoinnit eivät ole kustannustehokkaita. Jos liikenteessä pääsääntöisesti nojattaisiin vain yhteen polttoaineteknologiaan, vaatisi se suuria investointeja sähköverkkoihin. Riippuvuus vain yhdestä teknologiasta tai toimialasta ei ole yhteiskunnankannalta järkevää. Ylipäätään esityksen latausinfran kustannusarviot on mitoitettu liian alhaisiksi.

Omakotiliitto esittää, että sähköautojen latausinfrasääntelyssä pitäydytään direktiivin edellyttämässä tasossa.

Uusittu rakennuksen energiatehokkuusdirektiivi antaa jäsenvaltioille mahdollisuuden myös velvoittaa asentamaan automaatio- ja ohjausjärjestelmä kaikkiin uusiin rakennuksiin. Omakotiliitto pitää hyvänä, ettei velvoitetta uloteta koskemaan pientaloja, koska kustannus suhteessa saavutettaviin päästövähennyksiin olisi korkea. Omakotiliitto ja omakotiasukkaat haluavat kantaa vastuuta ilmastonmuutoksesta elämän eri osa-alueilla. Sääntelyssä tulee huomioida kotitalouksien tosiasiallinen taloudellinen tilanne. Kaikilla ei ole mahdollisuuksia investoida, energiaköyhyys on myös Suomessa tunnistettu ilmiö. Sääntelyn sijaa kotitalouksia tulee kannustaa toimiin. Pienetkin teot ovat hyväksyttäviä ja auttavat ilmastonmuutoksen hillinnässä.

kunnioittavasti

Suomen Omakotiliitto ry