Lausunto 31.7.2023

Ympäristöministeriö

Dnro VN/19171/2023 YM
Lausunto Tuulivoimarakentamisen suunnittelu -oppaasta

Suomen Omakotiliitto ry kiittää mahdollisuudesta antaa kommentti luonnoksesta tuulivoimarakentamisen suunnittelu oppaan päivitysluonnoksesta.

Omakotiliitto edustaa pientalo- ja vapaa-ajan asukkaita ja toimii kohderyhmän edunvalvojana ja tarjoaa monipuolisia jäsenpalveluita. Olemme valtakunnallinen, riippumaton ja yleishyödyllinen kansalaisjärjestö, jossa on yli 230 jäsenyhdistystä, joihin kuuluu jo 70 000 jäsentä (kotitaloutta). Suomessa on yhteensä noin 1,2 miljoonaa omakotitaloa, joissa asuu noin 2,7 miljoonaa ihmistä sekä noin 0,5 miljoonaa vapaa-ajan asuntoa, joita käyttää 2,4–2,9 miljoonaa ihmistä.

Omakotiliitto pitää hyvänä, että tuulivoimarakentamisessa kuullaan kansalaisia ja esimerkiksi asumissektorin järjestöt otetaan mukaan yhteistyöhön. Oppaassa tulee huomioida myös kansalaisten näkökulma ja viestiä oppaasta ymmärrettävällä tavalla.

Tuulivoima on yksi tärkeä osa uusiutuvan energiamuotojen kehittämistä ja käyttöönottoa, jolla vahvistetaan Suomen energiatuotannon omavaraisuutta ja voidaan vaikuttaa myös puhtaan energian hintaan alentaen sitä. Oppaassa tulisi kuvata toimintaprosessit myös omaisuuden arvoon liittyen, esimerkiksi miten maasta maksetaan, riittävä käyvän hinnan mukainen, korvaus.

Omakotiliiton kohderyhmän huolia liittyen tuulivoimarakentamiseen ovat erilaiset haitat, joita tuulivoimaloista voi aiheutua lähialueille. Osa olemassa olevien tuulivoimaloiden lähellä asuvista kansalaisista ja vapaa-ajanasukkaista pitää tuulivoimalan melua, sykkivää ääntä sekä lapojen pyörimisestä johtuvan valon ja varjon välkettä häiritsevänä. Tuulivoimalan roottorien ääni on matalaresoluutioista, ja sen on todettu kuuluvan pitkienkin etäisyyksien päähän ja läpäisevän seinät päästen sisätiloihin. Melu on epätasaista ja hypähtelevää, minkä takia meluun ei totu. Melusta aiheutuu terveydellistä haittaa, kuten unettomuutta ja stressiä sekä niiden seurauksena sydän- ja verisuonitauteja. Terveydelle aiheutuvat haitat tulee ottaa vakavasti ja sekä haitoista että toimintaprosesseista haittojen ehkäisemiseksi ja ratkaisemiseksi tulisi olla tietoa oppaassa riittävästi.

Omakotiliiton saaman palautteen mukaan maanomistajat ja asukkaat kokevat suurtuulivoimaloiden ja tuulipuistojen aiheuttavan arvonalennusta maalle ja kiinteistöomaisuudelle, maisemallisille arvoille sekä luontoarvoille. Korkeat tuulivoimalat muuttavat alueen imagon rauhallisesta rannikko-, saaristo- tai maaseutumaisemasta teollisuusmaiseksi ja alentavat sen taloudellista arvoa sekä haittaavat asuinviihtyvyyttä. Lisäksi tuulivoimalat häiritsevät ja estävät eläinkuntaa.

Omakotiliitto pitää tärkeänä, että tuulivoimarakentamisessa ratkaistaan ennakoivasti tuulivoimasta asukkaille ja ympäristölle aiheutuvat ongelmat, joita ovat esimerkiksi tuulivoimaloiden meluongelmat, suoja-alueiden riittävyys, maisemahaitta ja maan arvon ongelmat. Samalla huolehditaan riittävistä suoja-alueista ottaen huomioon teknologian nopea kehittyminen tuulivoimaloiden tehojen ja koon kasvun osalta.

Omakotiliitto painottaa, että alueella, johon suunnitellaan tuulivoimaa, otetaan siellä asuvat ihmiset riittävän varhaisessa vaiheessa mukaan, annetaan mahdollisuus lausua mielipiteensä ja otetaan saadut palautteet riittävästi huomioon tuulivoimasijoittelussa sekä sen rakentamisessa.

Lähtökohtaisesti tuulivoimapuistoja tulisi sijoittaa alueille, jotka ovat liikenneverkkojen ja muun infrastruktuurin lähellä, mutta kuitenkin asutuksesta mahdollisimman kaukana. Tuulipuistot tulee rakentaa niin kauas asutuksesta, ettei niillä ole maiseman- ja kulttuuriarvoon alentavaa vaikutusta.

Omakotiliitto kannattaa tuulivoiman hyödyntämistä, mutta katsoo, että tulee huolehtia riittävästä kansalaisten kuulemisesta, sekä siitä ettei tuulivoimasta aiheudu terveys- tai ympäristöhaittaa taikka omaisuuden arvon alentumista.

Suomen Omakotiliitto ry tekee mielellään sidosryhmäyhteistyötä asiassa myös jatkossa.

Kunnioittavasti

Suomen Omakotiliitto ry