Lausunto 31.7.2023

Sisäministeriö

Asia VN/6667/2023
Lausunto luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi siviilivalmiusneuvottelukunnasta

Suomen Omakotiliitto ry kiittää mahdollisuudesta lausua luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi siviilivalmiusneuvottelukunnasta.

Omakotiliitto edustaa pientalo- ja vapaa-ajan asukkaita ja toimii kohderyhmän edunvalvojana ja tarjoaa monipuolisia jäsenpalveluita. Olemme valtakunnallinen, riippumaton ja yleishyödyllinen kansalaisjärjestö, jossa on yli 230 jäsenyhdistystä, joihin kuuluu jo 70 000 jäsentä (kotitaloutta). Suomessa on yhteensä noin 1,2 miljoonaa omakotitaloa, joissa asuu noin 2,7 miljoonaa ihmistä sekä noin 0,5 miljoonaa vapaa-ajan asuntoa, joita käyttää 2,4–2,9 miljoonaa ihmistä.

Omakotiliitto kannattaa monialaista yhteistyötä ja toivoo, että myös suomalaiset järjestöt otetaan mukaan keskusteluun ja valmistelutyöhön tilanteen ja aiheen mukaan.

Suomen Omakotiliitto ry tekee mielellään sidosryhmäyhteistyötä tulevan Siviilivalmiusneuvottelukunnan ja sen tulevien jaostojen kanssa asumiseen liittyvissä eri aiheissa.

Kunnioittavasti

Suomen Omakotiliitto ry