Lausunto 31.10.2019

00023 VALTIONEUVOSTO

Viite: VN/7062/2019
Asia: Lausuntopyyntö: Purkutöiden hankintakriteerit

Suomen Omakotiliitto kiittää mahdollisuudesta lausua ja esittää lausuntonaan seuraavaa:

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 74.000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajien ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme 500.000 vapaa-ajan asunnon omistajien etua.

Tausta

Julkaisu kuvaa kriteerit rakennusten purkutöiden julkisiin hankintoihin. Kriteerien avulla on tarkoitus luoda mahdollisuuksia kiertotalouden ja jätehierarkian mukaiselle toiminnalle.

Kriteerit on kohdistettu erikseen purkukartoituksiin ja purkutöihin. Näiden lisäksi on esitetty materiaalikohtaisia kriteerejä. Suurin osa kriteereistä on hankinnan vähimmäisvaatimuksia. Hankintayksikkö voi käyttää kriteerejä purkuhankkeiden lisäksi korjaushankkeissa, joissa syntyy merkittäviä määriä rakennus- ja purkujätettä.

Opas on laadittu yhteistyössä toimialan kanssa. Se täydentää ympäristöministeriön Purkukartoitusopasta (xx/2019) ja Purkutyöopasta (yy/2019).

Omakotiliitto pitää lausunnolla olevaa Ympäristöministeriön purkutöiden hankintakriteerejä soveltuvina, myös muiden kuin julkisen sektorin käyttöön. Liitto kannattaa sitä, että purkukriteerit ovat vapaaehtoisia suosituksia. On myös huomattava, että hankintaoppaan suositusten tavoitetase on säädöstasoa korkeampi.

Omakotiliitto esittää, että Ympäristöministeriön tulee varata resursseja koko purkuhankkeen (purkukartoitus, purkutöiden hankinta ja purkutyöt sekä jätehuolto) viestintään ja neuvontaan.  Tulevaisuudessa rakentamisen, korjausrakentamisen ja purkamisen määrän voidaan olettaa edelleen kasvavan, jolloin keskeistä on kansalaisten tietoisuus ja osaaminen. Jätehuollon etusijajärjestys on tuskin vielä kaikkien tiedossa, jolloin osaamisen lisäämiselle voidaan merkittävästi vaikuttaa jätteiden määrään ja laatuun.

kunnioittavasti
Suomen Omakotiliitto ry