Lausunto 31.1.2017

Energiateollisuus ry
Fredrikinkatu 51-53 B

Asia: Kaukolämmön yleiset sopimusehdot

Suomen Omakotiliitto kiittää mahdollisuudesta lausua ja esittää lausuntonaan seuraavaa:

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 74.000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajien ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme lähes 500.000 vapaa-ajan asunnon omistajien etua.

Omakotiliitto kiittää siitä, että Energiateollisuus on pyytänyt laajasti palautetta kaukolämmön yleisistä sopimusehtosuosituksista. Kuten 25.1.2017 järjestetyssä kuulemistilaisuudessa Omakotiliitto totesi, Omakotiliitto osallistuu mielellään yhteistyössä sopimusehtojen ja muunkin yhteistyön kehittämiseen. Omakotiliitto kannustaakin energiayhtiötä mahdollisimman laajasti ottamaan suositellut sopimusehdot käyttöönsä.

Kuulemistilaisuudessa läpikäytyjen yksityiskohtien lisäksi Omakotiliitto ehdottaa, että mahdollisuuksien mukaan kaikki energiayhtiöt pyrkisivät käyttämään sopimusehdoissaan ja hinnastoissaan termien määrittelyä sekä yhdenmukaisia termejä.

Yksittäisinä huomioina, Omakotiliitto on samaa mieltä kuin Kuluttajaliitto, siitä että

• sopimuksen tekemisen kohtaa täydennetään seuraavasti: ”sopimus voidaan tehdä kirjallisesti, sähköisesti tai muulla pysyvällä tavalla”.
  • ehdoissa käytetään mahdollisuuksien mukaan esimerkkejä selventämään jotain tapauksia, missä kyseistä sopimuskohtaa sovelletaan, kuten vakuutussopimusehdoissa

• myyjä ilmoittaa kaikista asiakassuhteeseen liittyvistä asioista etukäteen kirjallisesti, sähköisesti tai muulla pysyvällä tavalla

• kohtaa 6.9 tarkistetaan siten, ettei pykälä sisällä ns. siviilioikeudellista sanktiota (yhtiö ei voi määrätä rangaistusta, kulutus tulee arvioida eikä asiakasta laskuteta suurimman kulutusmahdollisuuden mukaan)

• kohdassa 6.14 huomioidaan Postilakiin tulevat muutokset sekä nykyiset jakelun ongelmat, niin että kuluttajalle todellisuudessa jäisi 14 vuorokautta maksuaikaa (postin todellinen kulku on tällä hetkellä jopa 5-7 vuorokautta)