Lausunto 29.5.2020

Rakennustietosäätiö RTS

Asia  Lausuntopyyntö: Pääsuunnittelun tehtäväluettelo PS18

Suomen Omakotiliitto kiittää mahdollisuudesta lausua ja esittää lausuntonaan seuraavaa:

Yleistä

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 74 000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajan ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme lähes 500 000 vapaa-ajan asunnon omistajan etua.

Tausta

Rakennustietosäätiö pyytää lausuntoa pääsuunnittelun tehtäväluettelo -ohjekortista.

Omakotiliitto pitää ohjekorttia ja siihen liittyviä tehtäväluetteloita selkeinä, ja hyväksymme ohjekortin julkaistavaksi seuraavin huomautuksin:

Sivu 2

Omakotiliitto ehdottaa seuraavan kappaleeseen liittyvän konsulttisopimus-termin selkeyttämistä:

"Konsulttisopimukseen liitettävästä tehtäväluettelosta poistetaan kohdat, jotka eivät sovellu tai sisälly toimeksiantoon. Kohtien poistaminen voidaan merkitä esimerkiksi kyseiset tehtävät yliviivaamalla."

Konsulttisopimus-termiä ei käytetä ohjekortissa missään muussa kohdassa. Korvaava termi voi olla sopimus pääsuunnittelijan kanssa tai vaihtoehtoisesti termiin voi lisätä selitteen.

kunnioittavasti

Suomen Omakotiliitto ry