Lausunto 29.11.2019

Ympäristöministeriö
00023 VALTIONEUVOSTO

Viite: VN/3849/2019
Asia: Lausuntopyyntö: Ympäristöministeriön asetus rakennusten paloturvallisuudesta annetun ympäristöministeriön asetuksen muuttamisesta

Suomen Omakotiliitto kiittää mahdollisuudesta lausua ja esittää lausuntonaan seuraavaa:

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 74.000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajien ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme 500.000 vapaa-ajan asunnon omistajien etua.

Johdanto
Ympäristöministeriö pyytää lausuntoanne luonnoksesta ympäristöministeriön asetus rakennusten paloturvallisuudesta annetun ympäristöministeriön asetuksen muuttamisesta.

Tausta
Ympäristöministeriön asetus rakennusten paloturvallisuudesta (848/2017) tuli voimaan 1.1.2018. Asetuksessa on sidosryhmien ja alan toimijoiden taholta todettu olevan eräitä tarkistustarpeita. Osin muutostarpeet liittyvät vaatimuksiin, joiden on katsottu lisäävän rakentamisen kustannuksia tavalla, joka ei ole oikeassa suhteessa niistä saatavaan hyötyyn nähden. Toisaalta täsmennystarpeita on havaittu liittyen säännösten tulkintaan.  Kunnittain vaihtelevat säädöstulkinnat hankaloittavat suunnittelua, hidastavat rakennushankkeiden lupakäsittelyä ja voivat aiheuttaa ylimääräisiä rakentamiskustannuksia.

Tavoitteet
Tavoitteena on ollut tarkistaa ympäristöministeriön asetus rakennusten paloturvallisuudesta ja tehdä siihen tarvittavat muutokset, ottaen huomioon sidosryhmiltä ja alan toimijoilta saatu palaute ja kehittämisehdotukset. Muutokset toteuttavat osaltaan Rinteen hallitusohjelmaa liittyen sen kirjauksiin, jotka koskevat palomääräysten materiaalineutraaliutta ja puurakentamisen palomääräysten keventämistä sekä rakentamissäädösten tarkoituksenmukaisuutta maatalouden kilpailukyvyn näkökulmasta.

4 § Rakennuksen paloluokitus
13 § Oletettuun palonkehitykseen perustuva kantavien rakenteiden mitoitus
15 § Palo-osaston koko ja palo-osastojen jako osiin
16 § Osastoivat ja osiin jakavat rakennusosat
23 § Sisäpuoliset pinnat
24 § Sisäpintojen suojaverhoukset
25 § Ulkoseinän yleiset vaatimukset
26 § Ulkoseinän ulkopinnan ja tuuletusvälin pintojen luokkavaatimukset

31 § Yleiset vaatimukset

Omakotiliitto haluaa kiinnittää huomion pykälän 31 muutokseen, jonka mukaan P3-luokan (pientalot) rakennuksen ullakolla ei saa olla asuintiloja. Asia on ilmaistu epäselkeästi.

Omakotiliitto pitää tärkeänä, että erityisesti kasvukeskuksissa uudenlaiset, tiiviit pientaloratkaisut, kuten townhouse:t ovat mahdollisia ja pientaloissa tulee voida olla kellari, kaksi kerrosta ja ullakko.

33 § Uloskäytävien lukumäärä
41 § Pelastus- ja sammutustyössä käytettävä hissi
43 § Kiinteä sammutusvesiputkisto

Muut kommentit

Omakotiliitto pitää muutoksia muilta osin tarpeellisina ja kannatettavina. Esitetyt muutokset selkeyttävät ja poistavat tulkinnanvaraisuutta, alentavat rakentamiskustannuksia, edistävät rakentamisen teknologianeutraaliutta eivätkä muutokset heikennä henkilöturvallisuutta.

kunnioittavasti
Suomen Omakotiliitto ry