Lausunto 29.11.2019

Karijoen Kunta
Kristiinantie 3
64350 KARIJOKI

Asia: Pyyntö perustellusta kannasta valtuustoaloitteeseen tuulivoiman suojaetäisyydestä

Suomen Omakotiliitto kiittää mahdollisuudesta lausua ja esittää lausuntonaan seuraavaa:

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 74.000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajien ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme 500.000 vapaa-ajan asunnon omistajien etua.

Karijoen kunnanvaltuuston kokouksessa 19.6.2019 Perussuomalaisten valtuustoryhmä jätti valtuustoaloitteen koskien tuulivoiman 2,5 km suojaetäisyyttä. Valtuustoaloitteessa suojaetäisyyden perusteluna todetaan tuulivoimaloiden korkeuden ja tehon kasvu. Lisäksi aloitteessa ilmaistaan huoli kuntalaisten terveydestä, asuinviihtyvyydestä ja kiinteistöjen arvon alentumisesta.

Karijoen kunnanhallitus on käsitellyt valtuustoaloitetta kokouksissaan 16.09.2019 (§ 105) ja 10.10.2019 (§ 117). Kunnanhallitus päätti 10.10. pyytää valtuustoaloitteeseen perusteltuja kantoja Etelä-Pohjanmaan ELY-keskukselta, LLKY:n ympäristölautakunnalta, Suomen Omakotiliitto ry:ltä, Suomen Kiinteistönvälittäjäliitto ry:ltä, Tuulivoimayhdistys ry:ltä, Tuulivoima-kansalaisyhdistys ry:ltä, Aunio Group Oy:ltä, VTT:ltä sekä Etelä-Pohjanmaan liitolta.

Karijoen kunnanhallitus pyytää perusteltua kantaanne tuulivoiman 2,5 km:n suojaetäisyyttä koskevaan Perussuomalaisten valtuustoaloitteeseen ja siinä mainittuihin seikkoihin asiantuntemusalanne mukaisesti. Perustellut kannat tulee toimittaa 30.11.2019 mennessä sähköpostitse osoitteeseen kunta@karijoki.fi, aihekenttään otsikoksi ”Perusteltu kanta valtuustoaloitteeseen tuulivoiman suojaetäisyydestä”. Perustellusta kannan antamisesta ei makseta korvausta.

Tuulivoimarakentaminen tarpeellista, ongelmana melu ja omaisuuden arvonalennus

Ilmastonmuutoksen hillintä edellyttää fossiilisista polttoaineista luopumista ja uusiutuvien energiamuotojen käyttöönottoa. Tuulivoima on lähes päästötöntä ja tuulivoiman rakentaminen nostaa energiatuotannon omavaraisuutta sekä siten vähentää riippuvuutta tuontisähköstä ja muista tuontipolttoaineista. Lisäksi tuulivoimasta saadaan taloudellista hyötyä paikallisesti, verotuloina kunnalle ja vuokratuloina maanomistajille sekä työpaikkoina yhteiskunnalle.

Osa olemassa olevien tuulivoimaloiden lähellä asuvista kansalaisista ja vapaa-ajanasukkaista pitää tuulivoimalan melua, sykkivää ääntä sekä lapojen pyörimisestä johtuvan valon ja varjon välkettä häiritsevänä. Tuulivoimalan roottorien ääni on matalaresoluutioista, ja sen on todettu kuuluvan pitkienkin etäisyyksien päähän ja läpäisevän seinät päästen sisätiloihin. Melu on epätasaista ja hypähtelevää, minkä johdosta meluun ei totu. Melusta aiheutuu terveydellistä haittaa, kuten unettomuutta ja stressiä sekä niiden seurauksena sydän- ja verisuonitauteja.

Maanomistajat ja asukkaat kokevat suurtuulivoimaloiden ja tuulipuistojen aiheuttavan arvonalennusta maalle ja kiinteistöomaisuudelle, maisemallisille arvoille sekä luontoarvoille. Korkeat tuulivoimalat muuttavat alueen imagon rauhallisesta rannikko-, saaristo- tai maaseutumaisemasta teollisuusmaiseksi ja alentavat sen taloudellista arvoa sekä haittaavat asuinviihtyvyyttä. Lisäksi tuulivoimalat häiritsevät ja estävät eläinkuntaa.

Osallisia kuultava ja huomioitava

Suomen Omakotiliitto painottaa sitä, että tuulivoimayksikköjen rakentamisen tulee tapahtua maankäytön suunnittelun kautta siten, että asukkaat ja maanomistajat voivat lausua mielipiteensä asiasta ja voivat vaikuttaa tuulivoimapuistojen sijoitteluun. Tuulivoimapuistoja koskevissa kaavoissa tulee huomioida se, että tuulivoimayksiköt sijoitettaisiin alueille, jotka ovat liikenneverkkojen ja muun infrastruktuurin lähellä, mutta kuitenkin asutuksesta mahdollisimman kaukana. Tuulipuistot tulee rakentaa niin kauas asutuksesta, ettei niillä ole maiseman- ja kulttuuriarvoon alentavaa vaikutusta.

Melu- ja välkehaitan merkitys ihmisten elinympäristöön ja terveyteen on otettava vakavasti. Tuulivoimaloilla pitää olla riittävät ja tiukat, asuin- ja vapaa-ajan kiinteistöistä vapaat, suoja-alueet. Riittävän suoja-alueen määrittely edellyttää melun ja välkkeen terveyshaitan riippumatonta, pitkäaikaista seurantaa ja tutkimusta. Suoja-alueiden määrittelyssä on huomioitava erityisesti nopea teknologian kehitys, tuulivoimaloiden tehon ja koon kasvaminen (pyyhkäisykorkeus jo nyt jopa 300 m) ja sen vaikutukset.

Tuulivoiman käyttöön tarvittavasta maasta tulee maksaa maanomistajille sekä muille osallisille (myös maanomistajille joiden ”ilmatilaa” hyödynnetään ilman rakennelmia) käyvän hinnan mukaiset korvaukset. Sama korvauskäytäntö tulee soveltaa myös siirtolinjojen kohdalle. Tuulipuistoille tarvittavan maan hankintaan ei tule soveltaa pakkolunastuksia, vaan maan luovutuksen tulee olla vapaaehtoista ja määräaikaisuuden maan luovutuksessa tulee olla mahdollista.

Omakotiliiton mielestä tuulivoimaa tulee hyödyntää, kunhan kansalaisia kuullaan eikä siitä aiheudu terveys- ja ympäristöhaittoja tai omaisuudelle arvonlaskua.

kunnioittavasti
Suomen Omakotiliitto ry