Lausunto 28.8.2019

Lapinlahdenkatu 1B

Viite: RIL 245 Pienet savupiiput. Suunnittelu-, rakentamis- ja huolto-ohje
Asia:  Lausuntopyyntö

Suomen Omakotiliitto kiittää mahdollisuudesta lausua ja esittää lausuntonaan seuraavaa:

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 74.000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajien ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme 500.000 vapaa-ajan asunnon omistajien etua.

Tässä   RIL-ohjeessa   esitetään   savupiippujen   suunnitteluun, rakentamiseen   sekä   turvallisuuteen   liittyvät keskeiset asiat. Tämän lisäksi käsitellään savupiippujen huoltoon ja korjaamiseen liittyviä asioita sekä erilaisten rakennustarvikkeiden ja -tuotteiden käyttöä.

Tässä ohjeessa käsitellä osastoivan rakennusosan läpi meneviä savupiippuja koskevia ohjeita (ks. asetus 848/2017 pykälä 18 §). Ohje on tarkoitettu pääasiassa pienille savupiipuille, mutta ohjeen yleisiä periaatteita voidaan soveltaa myös suurempiin piippuihin, kun piippujen suunnittelussa ja toteutuksessa noudatetaan niitä koskevia määräyksiä ja ohjeita.

Ohjeen tarkoituksena on:

• tukea ympäristöministeriön asetuksen savupiippujen rakenteista ja paloturvallisuudesta (745/2017) sekä siihen   liittyvän ympäristöministeriön 31.1.2019 julkaiseman oppaan ”Savupiippujen   rakenteet   ja paloturvallisuus esimerkkejä savupiippujen ja tulisijojen toteuttamisesta” käyttöä.
        • varmistaa muiden viranomaismääräysten toteutumista erityisesti tulisijojen ja savupiipun yhteensopivuuden osalta, niin että tulisija-savupiippu yhdistelmä on paloturvallinen
        • edistää savupiippujen osalta hyvää suunnittelukäytäntöä, rakennustapaa ja käyttöä

Omakotiliitto pitää ohjeluonnosta laajana ja perusteellisena. Yksityishenkilökäyttöä varten ohjeessa olisi hyvä olla tiivistys, keskeisimmistä asioita, mitkä tulee huomioida savupiipun suunnittelussa, rakentamisessa sekä huollosta. Johdannossa, sivulla 4 voisi vielä tuoda esille ohjeen luonteen ja roolin suhteessa velvoittaviin määräyksiin.

kunnioittavasti

Suomen Omakotiliitto ry