27.03.2024

Asia:   VN/23943/2023
Luonnos hallituksen esitykseksi laiksi jätelain muuttamisesta

Muuta huomioitavaa
Suomen Omakotiliitto ry kiittää mahdollisuudesta antaa asiantuntijalausunto ehdotuksesta jätelain muuttamiseksi.

Omakotiliitto on Suomessa alan ainoa valtakunnallinen pientalo- ja vapaa-ajan asukkaiden edunvalvonta- ja palvelujärjestö, joka edistää pientalovaltaista elämänmuotoa. Olemme yleishyödyllinen ja poliittisesti sitoutumaton kansalaisjärjestö, ja meillä on noin 230 jäsenyhdistystä, joissa yhteensä noin 70 000 henkilöjäsentä (kotitaloutta).

Aihe koskettaa laajaa joukkoa pientalo- ja vapaa-ajan asukkaita. Suomessa on lähes 1,2 miljoonaa omakotitaloa, joissa asuu noin 2,7 miljoonaa ihmistä, sekä 0,5 miljoonaa vapa-ajan asuntoa, joita käyttää 2,5–2,9 miljoonaa ihmistä.

Esityksen mukaan vaikutukset kotitalouksiin olisivat vähäiset. Muutokset jätehuoltoon kohdistuisivat niihin sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköihin, jotka nyt ovat kunnan järjestämän jätehuollon piirissä. Riippuen tapauksesta, muutos saattaa vaikuttaa esimerkiksi tarjottaviin erilliskeräyspalveluihin, koska yritysjätteiden erilliskeräystä koskeva sääntely poikkeaa vastaavasta kunnan järjestämän asumisen jätehuollon sääntelystä.

Omakotiliitto ei ole erityistä lausuttavaa ehdotukseen, mutta korostaa, että on tärkeä jatkaa jätehuollon ja erilliskeräyspalveluiden kehittämistä erilaisten kotitalouksien tarpeisiin. Samoin jätehuollon palveluiden selkeätä neuvontaa tulee olla tarjolla riittävästi.
Jatkamme mielellämme yhteistyötä aiheesta.

Kunnioittavasti

Suomen Omakotiliitto ry