Lausunto 27.3.2017

Ympäristöministeriö
00230 VALTIONEUVOSTO

Asia: Lausuntopyyntö luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi juomaveden valmistamiseen tarkoitetun pintaveden laatuvaatimuksista ja tarkkailusta annetun valtioneuvoston päätöksen kumoamisesta
Viite: YM3/400/2017

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 74.000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajien ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme lähes 500.000 vapaa-ajan asunnon omistajien etua.

Suomen Omakotiliitto kiittää mahdollisuudesta lausua ja esittää lausuntonaan seuraavaa:

Ympäristöministeriö esittää, että valtioneuvoston päätös juomaveden valmistamiseen tarkoitetun pintaveden laatuvaatimuksista ja tarkkailusta (366/1994) kumotaan. Kyseinen päätös voidaan kumota tarpeettomana, koska terveydensuojelulaki ja sen nojalla annettu talousvesiasetus sisältävät kattavat säännökset juomaveden desinfiointiin, laatuun ja tarkkailuun liittyen kuten edellä on selostettu. Ylipäätään voimassa oleva valtioneuvoston päätös on päällekkäistä lainsäädäntöä myös vesihuoltolain sääntelyn kanssa. Lisäksi talousvesiasetuksen 10 §:ssä tullaan säätämään raakaveden laadun tarkkailusta.

Omakotiliitto pitää esitystä perusteltuna. Päällekkäistä, vanhentunutta ja tarpeetonta normistoa on syytä purkaa.

Omakotiliitto kuitenkin kysyy, onko perustelumuistion sivulla neljä, kohdassa 3 ehdotettu voimaantulopäivämäärä (1.1.2017) sopiva.

kunnioittavasti

Suomen Omakotiliitto ry