Lausunto 26.6.2020

HELSINGIN KAUPUNKI
helsinki.kirjaamo@hel.fi

Hankenumero 5066_9

Asia: Helsingin maanalaisen yleiskaavan 2021 luonnoksesta ja siihen liittyvästä muusta valmisteluaineistosta

Suomen Omakotiliitto kiittää mahdollisuudesta lausua ja esittää lausuntonaan seuraavaa:

YLEISTÄ

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 74 000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajan ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme lähes 500 000 vapaa-ajan asunnon omistajan etua.

Tausta

Maanalaisen yleiskaavan 2021 valmistelun tavoitteena on, että Helsingin kaupunginvaltuusto voi tehdä siitä hyväksymispäätöksen vuonna 2021. Helsingin maanalaisen yleiskaavan 2021 suunnittelualue käsittää koko Helsingin alueen. Östersundomin osalta on kuitenkin ratkaistu vain tietyt varaustarpeet. Maanalainen yleis- kaava on oikeusvaikutteinen. Kaava ohjaa asemakaavoitusta ja muuta yksityiskohtaisempaa suunnittelua. Maanalaisen yleiskaavaluonnoksen sisällöllisiä teemoja ovat tekninen huolto, liikenne, maanalainen kävely-ympäristö ja maalämpö. Kaavaluonnos sisältää vesi- ja energiahuollon sekä liikenteen suuret tunneli- ja tilavaraukset ja muita merkittäviä maanalaisia tilavarauksia.

Suomessa on tarve siirtyä kiinteistöjen lämmityksessä hyödyntämään uusiutuvia energiamuotoja. Suunnitelmat luopua öljylämmityksestä ja myös kaukolämmön puhtaammat energialähteet tuovat tarpeen uudistaa järjestelmiä. Pientaloissa maalämpö on käyttökustannuksiltaan kustannustehokas lämmitysmuoto. Omakotiliitto huomauttaa, että maalämmön hyödyntäminen niin olemassa olevilla kuin uusilla rakennuspaikoilla tulee huomioida kattavasti maanalaisen kaavan suunnittelussa.

Maanalainen kaava ulottuu yksityisten omistajien tonttien alle. Alueen asukkaita tulee tiedottaa suunnitelmista ja kuulla osana kaavan suunnittelua. Erityisesti mahdollisista rajoitteista maalämmön asentamiseen tulevaisuudessa tulee käydä asukkaiden kanssa avointa keskustelua.

kunnioittavasti

Suomen Omakotiliitto ry