Lausunto 26.6.2019

Suomen Kuntaliitto ry
Toinen linja 14

Asia: Lausuntopyyntö  Ympäristönsuojelumääräysmalli

Suomen Omakotiliitto kiittää mahdollisuudesta lausua ja esittää lausuntonaan seuraavaa:

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 74.000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajien ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme 500.000 vapaa-ajan asunnon omistajien etua.

Yleistä

Omakotiliitto pitää Kuntaliiton laatimaa ohjetta/mallia kuntien ympäristönsuojelumääräysten laatimiselle perusteltuna. Esitetty ohje on selkä sekä ymmärrettävä vähentäen tulkintaongelmia ja siten kannatettava. Omakotiliitto haluaa korostaa vahvasti yhdenvertaisuutta. Kuntalaisia tulee kohdella yhdenvertaisesti eri puolella Suomea eivätkä käytännöt saa poiketa toisistaan eri kunnissa. Kansalaiset elävät nykypäivänä hyvin monipaikkaisesti (työ, etätyö, vapaa-aika, opiskelu). Kuntalaisten on vaikea ymmärtää sekä noudattaa määräyksiä, jos samanlaisessa tilanteessa ja olosuhteissa kuntien välillä olevat määräykset poikkeavat toisistaan.

Lisäksi liitto haluaa kiinnittää huomiota myös mallissa esiin tuotuun päällekkäisyyden välttämiseen. Jos lainsäädännössä jo määritellään asia, ympäristösuojelumääräyksissä on tarpeen vain viitata lakiin. Toisaalta eri kunnissa osa määräyksistä on ympäristösuojelumääräysten sijaa kirjattu esimerkiksi rakennusjärjestykseen. Liitto esittääkin, että Kuntaliiton tulee vielä vahvemmin ohjeistaa kuntia, mikä määräys kuuluu mihinkin määräysdokumenttiin. Kuntien tulee yhdenmukaisesti eri puolilla Suomea kirjata määräykset samoihin määräysasiakirjoihin.

Kolmantena kohtana Omakotiliitto haluaa nostaa määräysten kohtuullistamisen. Kaikilla kotitalouksilla ei välttämättä ole taloudellisia mahdollisuuksia sääntelyn noudattamiseen/toteuttamiseen. Esimerkiksi öljylämmitteisessä omakotitalossa yksinelävän eläkeläisnaisen asumismenot ovat lähes 50 prosenttia käytettävissä olevista tuloista (Pellervon Taloustutkimus). Olennaista on, että määräyksistä löytyy näihin tilanteisiin selkeä poikkeamismahdollisuus.

Yksityiskohtaiset huomiot

Jätevesi

Ohjeessa sivulla 4 tuodaan esiin jätevesien maaperään johtamisen mahdollinen kiertäminen. Omakotiliitto katsoo ja haluaa, että ohjeessa selvennetään, ettei kunnan ympäristösuojelumääräyksissä velvoiteta ankarammin, mitä valtakunnan tason ohjeissa on tuotu esiin. Kansalaiset eivät ole yhdenvertaisessa asemassa (kantovedellisen saunan jätevesien vapautus valtakunnallisissa säädöksissä, mutta ei Savonlinnan YMS).

Ohjeen sivulla 5 mallimääräyksen ensimmäinen kohta on lavea ja tulkinnanvarainen.

Jätevesien johtaminen viemäriverkoston ulkopuolisella herkällä alueella
Pohjavesialueilla/ xx:n pohjavesialueella/ ranta-alueella/ muulla alueella puhdistetun ja puhdistamattoman jäteveden johtaminen maaperään, ojaan tai vesistöön on kielletty.

Malliohjeessa ei ole määritelty termejä: Onko esimerkiksi johtaminen maaperään eri asia kuin imeyttäminen maaperään? Virkkeen käyttäminen johtaa moninaisiin ja ei – yhdenvertaisiin tilaisiin eri kunnissa. Virke tulee täsmentää ja rajata yksityiskohtaisemmin.

On hyvä, että herkillä alueilla määräyksillä suojellaan tarkemmin. Oheisessa mallimääräyksessä kuitenkin samassa virkkeessä rinnastetaan puhdistamaton ja puhdistettu jätevesi sekä kaikki alueet. Mihin sitten puhdistettu vesi johdettaisiin? Suojaetäisyys-kohta kuitenkin ratkaisee asian muilta kuin pohjaveden osalta? Virke tulee kokonaisuudessaan muotoilla uudestaan yksiselitteisemmäksi:

Jätevesien johtaminen viemäriverkoston ulkopuolisella herkällä alueella
Pohjavesialueilla/ xx:n pohjavesialueella puhdistamattoman jäteveden johtaminen maaperään, ojaan tai vesistöön on kielletty.

Edelleen ohjeen sivulla 7 lopussa korostetaan, että yhdenvertaisuus on taattava määräyksissä. Omakotiliitto edellyttää, että ohjeessa tarkennetaan se, että yhdenvertaisuus taataan myös eri kuntien välillä esimerkiksi saman vesistön alueella. Tällä hetkellä paikalliset määräykset saattavat vaihdella hyvinkin paljon pienellä alueella eri kunta-alueiden ja vanhojen kuntaliitosten takia.

Meluntorjuntaa koskevat määräykset

Meluntorjuntaa koskeviin mallimääräyksiin sivulle 15 ehdotetaan lisättäväksi sana purkutyö.

•  Rakennus-, purku-, kunnossapito-, korjaus- tai puhdistustyöstä, jossa käytetään tilapäisesti erityisen häiritsevää melua aiheuttavia laitteita, kun työtä tehdään arkisin maanantaista perjantaihin klo x–x välisenä aikana ja työn enimmäiskesto on __ päivää.

kunnioittavasti

Suomen Omakotiliitto ry