Suomen Omakotiliitto ry
Lausunto 26.4.2024
Asia:  VN/23997/2023

Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi rakennetun ympäristön tietojärjestelmästä annetun lain muuttamisesta

Lausunnonantajan lausunto

Suomen Omakotiliitto ry kiittää mahdollisuudesta lausua rakennetun ympäristön tietojärjestelmää koskevasta laista.
Omakotiliitto on Suomessa alan ainoa valtakunnallinen pientalo- ja vapaa-ajan asukkaiden edunvalvonta- ja palvelujärjestö, joka edistää pientalovaltaista elämänmuotoa. Olemme yleishyödyllinen ja poliittisesti sitoutumaton kansalaisjärjestö. Liitossa on noin 235 jäsenyhdistystä, joissa yhteensä lähes 70 000 henkilöjäsentä (=kotitaloutta).  Suomessa on yhteensä noin 1,2 miljoonaa omakotitaloa, joissa asuu lähes 2,7 miljoonaa henkilöä, ja 0,5 miljoonaa vapaa-ajan asuntoa, joita käyttää 2,5–2,9 miljoonaa henkilöä.

Esityksen mukaan lain tavoitteena on edistää rakennetun ympäristön tiedonhallintaa, tietojen ajantasaisuutta ja laatua, koneluettavuutta sekä saavutettavuutta tarjoamalla pääsy viranomaistietovarannoissa olevaan rakennetun ympäristön tietoon.

Esityksellä pyrittäisiin varmistamaan, että viranomaisilla olisi kaikissa tilanteissa pääsy tarvitsemaansa rakennetun ympäristön tietoon. Ehdotuksella pyritään lisäksi vähentämään käsin tapahtuvien rakennetun ympäristön tietojen toimitusta ja siirtämään tiedot saataville teknisten rajapintojen kautta.

Omakotiliitto kannattaa lainsäädännön selkeytystä samalla painottaen yksityishenkilöiden tietoturvan merkitystä tietojen siirrossa viranomaisten kesken. Kohdassa 9, jossa on esitelty lakimuutosesityksen suhdetta perustuslakiin ja säätämisjärjestys, on tärkeitä yksityishenkilöä koskevia huomioita. Kerättävän tiedon tulee myös olla oikeasuhtaista ja tietojenkäsittelyoikeuksien tulee olla tarkasti määriteltyjä.

Kunnioittavasti

Suomen Omakotiliitto ry