Lausunto 26.4.2018

PVIV-työryhmä c/o Kimmo Lylykangas
00023 VALTIONEUVOSTO

Asia: Lausuntopyyntö Painovoimainen ilmanvaihto -opas

Suomen Omakotiliitto kiittää mahdollisuudesta lausua ja esittää lausuntonaan seuraavaa:

Yleistä

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 74.000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajien ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme lähes 500.000 vapaa-ajan asunnon omistajien etua.

Painovoimainen ilmanvaihto -opas

PVIV-työryhmä pyytää kommentteja painovoimaisen ilmanvaihdon suunnitteluoppaan luonnoksesta. Opas koskee painovoimaisen ilmanvaihdon suunnittelua uusiin, ensisijaisesti käyttötarkoitusluokan 1 rakennuksiin (pienet asuinrakennukset).

Omakotiliitto pitää tärkeänä, että painovoimainen ilmanvaihto uudisrakentamisessa on mahdollistettu ja että painovoimaisen ilmanvaihdon suunnitteluun sekä toteutukseen on tulossa konkreettinen opas, joka mahdollistaa erilaisia ratkaisuja. Omakotitalorakentamisessa on rakentajan kannalta kyse suurista taloudellisista panostuksista. Siksi tulee huolehtia siitä, että neuvontaa on laajalti saatavilla rakennushankkeeseen ryhtyvälle ja että rakentamisen kustannukset pysyvät kohtuuhintaisina.

Kuten tiedettyä, painovoimaisen ilmanvaihdon toteuttaminen rakentamisessa on haasteellista. Omakotiliitto ilmaisee huolen pätevien suunnittelijoiden saatavuuteen ja edellyttää riittäviä resursseja koulutukseen.

Eduskunnan tarkastusvaliokunnan julkaisu 1/2012) mukaan ”Merkittävän kosteus- ja homevaurion osuus asuinrakennuksien määrästä on pien- ja rivitaloissa arviolta 7–10 % ja kerrostaloissa 6–9 %. Kerrosalaan suhteutettuna voidaan todeta, että kansanvarallisuudesta kokoluokkaan 6–10 % eli 13–28,2 mrd. €:oon kohdistuu merkittävä kosteus- ja homevaurio.” -- ”Merkittävästi vaurioituneissa rakennuksissa asuu pien- ja rivitaloissa 221 000–443 000 ja kerrostaloissa 103 000–154 000 ihmistä. Tällaisissa kouluissa ja päiväkodeissa on 172 000–259 200, hoitolaitoksissa 36 000– 46 800 ja toimistoissa 27 500–55 000 henkeä.” Merkittävä määrä kansalaisia altistuu jatkuvasti kosteus- ja homeongelmalle. Ihmisten terveys ja turvallisuus ovat kuitenkin ensisijaista ja siksi on olennaista varmistua siitä, että rakennuksen ja painovoimaisen ilmanvaihdon tulee toimia oikein. Omakotiliitto esittääkin, että Ympäristöministeriön tulee perustaa tutkimushanke seuraamaan uudiskohteiden painovoimaisten ilmanvaihtojärjestelmien käyttöönottoa ja toimivuutta.

kunnioittavasti

Suomen Omakotiliitto ry