Lausunto 25.9.2018

Valtiovarainvaliokunnan verojaosto
Eduskunta
00102 Eduskunta

Aihe:  Verojaosto keskiviikko 26.09.2018 klo 10:30 / HE 140/2018 vp /Asiantuntijapyyntö
Asia: HE 140/2018 vp / Hallituksen esitys eduskunnalle eräiden verotusmenettelyä koskevien säännösten muuttamisesta

Suomen Omakotiliitto kiittää mahdollisuudesta lausua ja esittää lausuntonaan seuraavaa:

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 74.000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajien ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme lähes 500.000 vapaa-ajan asunnon omistajien etua.

Esityksen sisältö

Verotusmenettelystä annettuun lakiin, oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä annettuun lakiin ja ennakkoperintälakiin lisättäisiin säännös, joka antaa Verohallinnolle mahdollisuuden antaa päätöksiä ja muita asiakirjoja tiedoksi sähköisesti, jos verovelvollinen on antanut tähän suostumuksen.

Verotusmenettelystä annetussa laissa säädettyä rakentamisilmoitukseen liittyvää menettelyä ehdotetaan muutettavaksi. Rakennuttajana toimivalla luonnollisella henkilöllä ei enää olisi velvollisuutta esittää loppukatselmuksen yhteydessä rakennusvalvontaviranomaiselle Verohallinnon antamaa todistusta rakentamisilmoituksen tekemisestä. Samalla kumottaisiin säännös, jonka mukaan rakennusvalvontaviranomainen on velvollinen ilmoittamaan Verohallinnolle, jos loppukatselmuksen yhteydessä ei esitetä todistusta. Verohallinto valvoisi rakentamisilmoitusten antamista Väestörekisterikeskukselta saatavien tietojen avulla.

Verotustietojen julkisuudesta ja salassapidosta annetun lain tuloverotuksen julkisia tietoja koskevaan pykälään tehtäisiin tekninen täsmennys, jonka mukaan huojennettu viivästyskorko tai palautuskorko ei sisälly julkisiin tietoihin maksuunpantujen verojen määristä eikä julkisiin tietoihin veronkannossa maksettavista ja palautettavista määristä.

Huomioita

Omakotiliitto pitää kaikkia Hallituksen esitykseen sisältyviä lakiesityksiä (Laki verotusmenettelystä annetun lain muuttamisesta, Laki oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä annetun lain 56 §:n muuttamisesta, Laki ennakkoperintälain 6a §:n muuttamisesta, ja Laki verotustietojen julkisuudesta ja salassapidosta annetun lain 5 §:n muuttamisesta) perusteltuina. Verotusmenettelystä annetun lain muuttamisessa Omakotiliitto pitää hyvänä hallinnollisen taakan ja kustannusten vähenemistä. Keskeistä on, että verovelvollinen voi itse päättää ja antaa luvan sähköisestä asioinnista. On kuitenkin huomioitava, että kaikilla kansalaisilla, erityisesti ikääntyneillä, ei ole mahdollisuutta tai osaamista sähköiseen asiointiin.  Jotta kansalaiset ottaisivat sähköisen asioinnin laajamittaisesti käyttöön, tarvitaan pitkäjänteistä viestintää ja neuvontaa palvelujen käytöstä. Monelle kansalaiselle suomi.fi on vielä vieras.

kunnioittavasti

Suomen Omakotiliitto ry