Lausunto 24.6.2019

00023 VALTIONEUVOSTO

Viite: VN/3537/2019
Asia: Lausuntopyyntö  Ympäristöministeriön opas purkukartoituksesta

Suomen Omakotiliitto kiittää mahdollisuudesta lausua ja esittää lausuntonaan seuraavaa:

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 74.000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajien ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme 500.000 vapaa-ajan asunnon omistajien etua.

Tausta

Suomessa syntyy vuosittain n. 1,4 miljoonaa tonnia rakennus- ja purkujätettä. EU:n jätedirektiivi edellyttää rakennus- ja purkujätteen materiaalihyödyntämisen nostamista jäsenmaissa 70 %:iin vuoteen 2020 mennessä. Ministeriö julkaisee v. 2019 kolme opasta hallitun purkuprosessin edistämiseksi. Nyt lausunnoille annetaan näistä kaksi ensimmäistä, Purkutyöt- ja Purkukatselmus-oppaat. Kolmas, Purkutöiden hankintaopas valmistuu lausunnoille syksyllä.

Tavoitteet

Rakennus- ja purkumateriaalien parempi hyödyntäminen on rakentamisen kiertotalouden keskeisiä tavoitteita ja tärkeää myös maamme ilmastotavoitteiden saavuttamisen kannalta. Nyt julkaistavan Purkutyöt-oppaan ja muiden purkamista koskevien oppaiden tavoitteena on purkamisen paremman valmistelun kautta luoda paremmat edellytykset materiaalien hyödyntämiselle sekä purkamiseen ja purkumateriaaleihin liittyvien haittojen ehkäisemiselle.

Omakotiliitto pitää lausunnolla olevaa Ympäristöministeriön purkukartoitusopasta tarkoituksenmukaisena eikä liitolla ole oppaasta huomautettavaa. Voidaan olettaa, että oikein tehtynä purkukartoitus parantaa rakennus- ja purkumateriaalien parempaa hyödyntämistä.

Purkukartoitus sisältää kaksi osaa: haitta-ainekartoituksen ja tutkimukset sekä purkumateriaaliselvityksen. Haitta-ainekartoituksen tekee pätevöitynyt asiantuntija. Omakotiliitto pitää järkevänä, että purkumateriaaliselvitys on vapaaehtoinen ja että sen voi kiinteistön omistaja tai haltija itse tehdä.

kunnioittavasti

Suomen Omakotiliitto ry