Lausunto 23.8.2018

Ympäristöministeriö
00023 VALTIONEUVOSTO

Asia: Lausuntopyyntö luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi jätelain muuttamisesta
Viite: VN/3409/2018

Suomen Omakotiliitto kiittää mahdollisuudesta lausua ja esittää lausuntonaan seuraavaa:

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 74.000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajien ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme lähes 500.000 vapaa-ajan asunnon omistajien etua.

Ympäristöministeriö pyytää lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi jätelain muuttamisesta. Esityksessä ehdotetaan täsmennettäväksi jätelaissa kunnan toissijaiselle jätehuollon järjestämisvelvollisuudelle säädettyjä edellytyksiä ja siihen liittyviä menettelyjä. Esityksessä säädettäisiin muun palvelutarjonnan puutteen todentamiseen käytettävästä jätteiden ja sivuvirtojen tietoalustasta ja sen käyttämisestä sekä tietojen toimittamisesta tietoalustaan. Lisäksi täsmennettäisiin kunnan toissijaisen jätehuoltovelvollisuuden nojalla järjestämästä palvelusta perittävän jätemaksun määräämiseen liittyviä yleisiä periaatteita.

Esitys on toinen vaihe jätelain kaksiosaisen uudistuksen kokonaisuudesta. Eduskunta edellytti uudistuksen ensimmäistä vaihetta koskevassa lausumassaan, että ympäristöministeriö valmistelee kiireellisesti jätteiden ja sivuvirtojen sähköistä markkinapaikkaa koskevan hallituksen esityksen. Esityksen tavoitteena on lisätä kunnan toissijaisen jätehuoltovelvollisuuden ja siihen liittyvän muun palvelutarjonnan puutteen arvioinnin läpinäkyvyyttä sekä edistää jätehuolto- ja kierrätysmarkkinoita ja jätealan yritystoimintaa.

Kommentit luonnokseen

Omakotiliiton mielestä on tärkeää, että jätelain uudistuksen seurauksena jätehuollon markkinat monipuolistuvat, niin että ne ovat aidosti pienkiinteistönomistajien ja muiden kuluttajien hyödynnettävissä.

Uudistuksen vaikutuksia ei ole arvioitu kuluttajien kannalta. Omakotiliiton mielestä vaikutuksia tulee arvioida myös pienkiinteistönomistajien ja muiden kuluttajien kannalta. Liiton mielestä on tärkeää, että kuluttajille turvataan palvelujen saatavuus koko maassa kohtuuhintaisin kustannuksin. Jätemaksujen tulee olla kohtuullisia ja kiertotalouden edistämiseen kannustavia.

kunnioittavasti

Suomen Omakotiliitto ry