Lausunto 22.5.2020

Energiavirasto
kirjaamo@energiavirasto.fi

Lausuntopyyntö: Kuuleminen Energiaviraston ehdotuksista puhtaan energian paketin mukaisten riippumattoman aggregaattorin toimintaan liittyvien vaatimusten täyttämiseksi
Diaarinumero: 1150/403/2020

Suomen Omakotiliitto kiittää mahdollisuudesta lausua ja esittää lausuntonaan seuraavaa:

Yleistä

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 74 000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajan ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme lähes 500 000 vapaa-ajan asunnon omistajan etua.

Tausta

Energiavirasto on tarkentanut muistioon viraston alustavat ehdotukset Suomen kansalliseen lainsäädäntöön tehtäviksi muutoksiksi riippumattomien aggregaattoreiden toimintaan ja markkinoille osallistumiseen liittyvien vaatimusten täyttämiseksi. Energiavirasto on varannut asiasta kiinnostuneille mahdollisuuden esittää näkemyksiä koskien ehdotuksia. Energiavirasto toimittaa lopulliset viraston ehdotukset työ- ja elinkeinoministeriölle lainsäädännön valmistelua varten.

Omakotiliitto pitää tärkeänä, että riippumattomien aggregaattoreiden markkinaehtoiselle toiminnalle ei aseteta ylimääräisiä rajoitteita, jotka estävät markkinan käynnistymisen tai luovat kulutusjoustoon kankeutta ja kustannuksia niin, että loppuasiakkaan hyöty jää pieneksi.

Yhteiskunnan etu on saada kuluttajat mukaan kulutusjoustoon ja tämä tapahtuu kulutusjoustosta saatavan euromääräisen hyödyn kautta.

Tiekartta

Omakotiliitto esittää, että tiekartta tulee laatia niin, että tiekartassa ensisijaisena päämääränä tulisi olla entistä kustannustehokkaampi sähkömarkkina Suomessa ja kilpailun mahdollistava avoin toimintaympäristö, ja tavoitteena on toissijaisesti pohjoismainen yhtenäisyys.

Yleiset vaatimukset

Omakotiliitto esittää, että Energiavirasto poistaa yleisistä vaatimuksista kompensaatiovaatimuksen.

Omakotiliitto myös painottaa, että direktiivin 12 artiklan 2 kohdan mukaan ainakaan kotitalousasiakkailta ja pieniltä yrityksiltä ei saisi periä aggregaatin vaihtamiseen liittyviä maksuja.

Tasevastuu ja riippumattoman aggregaattorin toimintamalli

Omakotiliitto kannattaa sitä, että kaikille kysyntäjousto-liiketoimintaa harjoittaville yrityksille tulee olla samat säännöt.

Kompensaatio

Omakotiliitto ei kannata taloudellista kompensaatiomallin kehittämistä missään ehdotetussa muodossa. Sähkömarkkinat mukautuvat nopeasti uusiin pelisääntöihin, kuten myös aiemmin on tapahtunut.

Mittaus ja joustojen todentaminen

Mittaus ja joustojen tekninen toteutus tulee voida järjestää kustannustehokkaasti myös kiinteistön sähkömittarin avulla, ja näin mahdollistaa joustoihin osallistuminen myös ilman hyötyyn nähden mittavaa alkuinvestointia erilliseen mittausjärjestelmään, jos kuluttajalla ei ole siihen varaa.

Muita kommentteja

Muistiossa Energiavirasto katsoo, että riippumattoman aggregoinnin pääsy markkinoille ei ole itseisarvoista, vaan muutosten täytyisi tuottaa hyötyä markkinoille ja loppuasiakkaille, huomioiden myös muutosten tekemisestä ja järjestelmien ylläpidosta aiheutuvat kulut.

Omakotiliitto huomauttaa, että lainsäätäjän tulee määritellä pelisäännöt niin, että se tukee kulutusjoustomarkkina käynnistymistä eikä sen sijaan muodosta käynnistymiselle estettä. Kulutusjouston käynnistyminen on yhteiskunnan ja toimivien sähkömarkkinoiden etu, kun säästä riippuvaisen uusiutuvan energian osuus kasvaa entisestään tulevaisuudessa. Keskeistä toimintamallin kehittämisessä on, että loppuasiakkaan ja kuluttajan tulee saada joustoon osallistumisesta euromääräistä hyötyä kuten EU-direktiivin resitaalin kohdassa 39 on edellytetty: kaikkien asiakkaiden olisi saatava hyödyntää aggregoinnilla saatavat edut, sekä todetaan että valittavan sääntelymallin tulee varmistaa, että loppuasiakas hyötyy riippumattomien aggregaattoreiden toiminnasta.

kunnioittavasti

Suomen Omakotiliitto ry