Lausunto 22.11.2019

Pirkanmaan ELY-keskus
33101 TAMPERE

Asia: Lausuntopyyntö: Opasluonnos koskien alueiden pilaantuneisuuden selvittämisen ja pilaantuneiden alueiden puhdistamisen tukemista
Diaarinro: KEHA/3656/2019

Suomen Omakotiliitto kiittää mahdollisuudesta lausua ja esittää lausuntonaan seuraavaa:

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 74.000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajien ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme lähes 500.000 vapaa-ajan asunnon omistajien etua.

Johdanto

Uusi laki pilaantuneiden alueiden puhdistamisen tukemisesta (246/2019, PIMA-tukilaki) tulee voimaan 1.1.2020. Laissa säädetään alueiden pilaantuneisuuden selvittämisen ja pilaantuneen alueen puhdistamisen tukemisesta ympäristöministeriölle osoitetuista määrärahoista. Kyseessä on harkinnanvarainen tuki, jonka keskeiset muodot ovat valtionavustus ja valtion viranomaisen järjestämistehtävä. PIMA-tukilaissa säädetään myös valtionavustukseen liittyvästä asiantuntijapalvelusta. PIMA-tukilakia täydentämään tulee valtioneuvoston asetus pilaantuneiden alueiden puhdistamisen tukemisesta (PIMA-tukiasetus).

Tausta

PIMA-tukilain mukaan Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen tehtäviin kuuluu muun ohessa ohjata ja edistää lain täytäntöönpanoa ja soveltamista neuvonnalla ja ohjauksella. Tämä opas on osa lain edellyttämää neuvontaa ja ohjausta.

Tavoitteet

Oppaassa kuvataan pilaantuneiden alueiden puhdistamisen tukemista koskeva sääntely sekä sääntelyn soveltamista ja tulkintaa koskevia yleisiä periaatteita ja linjauksia. Opas tarjoaa tietoa pilaantuneista alueista ja PIMA-tukilain mukaisesta tukijärjestelmästä kaikille aiheesta kiinnostuneille. Erityisesti se on suunnattu PIMA-tukilakia ja -asetusta soveltaville ja tulkitseville viranomaisille, avustuksen hakijoille sekä muille pilaantuneiden alueiden parissa toimiville tahoille.

Kommentit esipuheeseen

Omakotiliitto pitää esitettyä opasluonnosta hyvin seikkaperäisenä sekä täsmällisenä. Se antaa tarkempaa ja tarkoituksenmukaista tietoa pilaantuneiden alueiden puhdistamisen tukemisen sääntelyn tueksi. Liitto pitää opasta hyväksyttävänä, mutta haluaa nostaa esiin avustuksen maksatuksen prosessin. Perusteellisen hakemusprosessin lisäksi, hyväksytyn päätöksen jälkeen, avun saaja joutuu vielä erikseen hakemaan erillisellä maksatushakemuslomakkeella maksatusta ELY-keskusten ja TE-toimistojen yhteisestä kehittämis- ja hallintokeskuksesta (KEHA-keskus). Omakotiliitto ehdottaa, että prosessia voisi keventää tältä osalta.

Kommentit lukuun 10

kunnioittavasti