Lausunto 20.4.2018

00023 VALTIONEUVOSTO

Asia: Lausuntopyyntö Kosteus- ja mikrobivaurioituneiden rakenteiden korjausopas
Asianumero: YM23/612/2015

Suomen Omakotiliitto kiittää mahdollisuudesta lausua ja esittää lausuntonaan seuraavaa:

Yleistä

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 74.000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajien ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme lähes 500.000 vapaa-ajan asunnon omistajien etua.

Esityksen sisältö ja vaikutus kotitalouksiin

Lausuttavan korjausohjeen nimi on ”Korjausopas”, josta ei ole normiohjausta. Kuitenkin saattaa muodostua ongelmaksi, että Korjausoppaasta tulleekin "virallinen vaatimus", johon rakennustarkastukset vetoavat. Ohje kuitenkin on ja sen tuleekin olla luonteeltaan neuvova. Omakotiliitto edellyttää, että ministeriö seuraa ohjeluonteisten oppaiden täytäntöönpanoa, niin ettei niistä muodostu luonteeltaan velvoittavia.

Oppaan ohjeet ovat yksityiskohtaisia, ja ovat varmasti hyviä suurissa rakennushankkeissa. Mikäli oppaan ohjeita sovelletaan sellaisenaan myös omakoti/pientalorakentamiseen, niin sen seurauksena tulee vain lisää kallista ja raskasta byrokratiaa, ja suunnittelun ja rakentamisen kustannukset nousevat pientalorakentajilla tarpeettomasti, Omakotiliitto esittää, että pientalorakentamisen osalta opasta käytetään vain soveltuvin osin ja että pientalojen kertarakentajalle laadittaisiin yksinkertaisempi opas. Olennaista on, että kuivaketju säilyy rakennuksen koko elinkaaren ajan.

Kunnioittavasti

Suomen Omakotiliitto ry