Lausunto 20.1.2020

Rakennustietosäätiö

Viite: RTS 19:54 Puu- ja puualumiini-ikkunat sekä niiden asennus
Asia: Lausuntopyyntö

Suomen Omakotiliitto kiittää mahdollisuudesta lausua ja esittää lausuntonaan seuraavaa:

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 74.000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajien ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme 500.000 vapaa-ajan asunnon omistajien etua.

Ohje-ehdotuksessa esitetään ohjeita tehdasvalmisteisten vakiotuotannossa olevien puu- ja puualumiini-ikkunoiden ominaisuuksista, mitoituksesta, materiaaleista, heloituksesta, asennuksesta sekä ikkunoiden toiminnallisia vaatimuksia ja laatuvaatimuksia. Tässä esitetyt laatuvaatimukset ovat teolliselle pintakäsittelylle, alumiinirakenteille ja puuosille asetetut laatuvaatimukset. Ohjeet kattavat uudisrakentamisen ja korjausrakentamisen. Asennuksen lähtökohtana on, että seinässä on valmis aukko, johon ikkuna asennetaan. Nämä ohjeet koskevat soveltuvin osin ulkoseinissä olevia ikkunaovia ja metalli-ikkunoita. Ohjekortilla korvataan RT 41-10947, RT 41-11292, RT 103014, ja RT 103118.

Omakotiliitto hyväksyy ehdotuksen julkaistavaksi.

kunnioittavasti

Suomen Omakotiliitto ry