Lausunto 2.7.2020

Ympäristöministeriö

Asia: Lausuntopyyntö Investointien tehokas lupamenettely säädetyn aikarajan puitteissa -selvityksestä
Diaarinumero: VN/13141/2020

Suomen Omakotiliitto kiittää mahdollisuudesta lausua ja esittää lausuntonaan seuraavaa:

YLEISTÄ

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 74 000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajan ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme lähes 500 000 vapaa-ajan asunnon omistajan etua.

Tausta

Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan rahoittamana on valmistunut selvitys, jossa pohdittiin mahdollisuuksia rajata investointeihin liittyvien lupamenettelyjen viranomaistoimintojen käsittelyaikaa enintään vuoteen sekä toteuttamisen erilaisia vaihtoehtoja ja niiden vaikutuksia.

Omakotiliitto korostaa, että mahdolliset toimenpiteet investointihankkeiden käsittelyajan lyhentämisessä eivät saa johtaa kansalaisten kannalta epäedulliseen lopputulokseen. Kansalaisten tulee saada riittävästi tietoa investointihankkeiden vaikutuksista luontoon, omaan lähiympäristöön sekä vaikutuksista alueen yksityisomisteisten kiinteistöjen arvoon. Asianosaisille tulee taata riittävästi aikaa vaikuttaa omaan lähiympäristöön liittyvissä asioissa.

kunnioittavasti

Suomen Omakotiliitto ry