Lausunto 19.6.2018

00230 VALTIONEUVOSTO

Asia: Lausuntopyyntö liikennepalveluhankkeen kolmannesta vaiheesta
Viite: LVM/147/03/2018

Suomen Omakotiliitto kiittää mahdollisuudesta lausua ja esittää lausuntonaan seuraavaa:

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 74.000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajien ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme lähes 500.000 vapaa-ajan asunnon omistajien etua.

Esityksen sisältö

Hallituksen esityksessä esitetään postipalvelua koskevien olennaisten tietojen avaaminen tiettyihin käyttötarkoituksiin postilaissa. Nykyisessä sääntelyssä ei juurikaan ole postin jakelureittejä koskevien tietojen avoimuutta ja saatavuutta koskevia vaatimuksia. Avaamalla tiedot ja mahdollistamalla digitalisointi esimerkiksi kuljetusten yhdistämiseksi voidaan edistää uudentyyppisten posti-, jakelu- ja kuljetuspalveluiden syntymistä.

Postilakiin säädettäisiin uusi 38 a § postipalvelua koskevista olennaisista tiedoista. Olennaisia tietoja olisivat tiedot jakelureiteistä, postilokeroiden, postilaatikoiden ja rakennusten sijainnista, pihateistä sekä tiedot postinumeroalueiden rajoista ja tiedot siitä, mitkä rakennukset, taloudet ja postilaatikot kuuluvat tiettyyn postinumeroon.

Postiyritykset velvoitettaisiin luovuttamaan postipalvelua koskevat olennaiset ajantasaiset tiedot postipalveluiden ja jakelutoiminnan tarjoamiseen ja kehittämiseen sekä näiden lisäksi sellaista kehittämis- ja innovaatiotoimintaa varten, jonka tavoitteena on muiden kuin posti- tai jakelutoimintaa koskevien palveluiden tarjoaminen tai kehittäminen. Tietojen avaamisvelvoite koskisi vain sellaisia tietoja, jotka postiyrityksellä on hallussaan, eli säännös ei velvoittaisi toimijoita keräämään tietoa, jota niille ei muutoin toiminnassaan synny.

Tiedot olisi luovutettava yleisesti käytetyssä muodossa koneluettavan rajapinnan kautta. Pääsy rajapintaan ja sen toteuttamiseksi mahdollisesti tarvittavat tukipalvelut, käyttöehdot, ohjelmistot, lisenssit ja muut tarvittavat palvelut olisi tarjottava oikeudenmukaisin, kohtuullisin ja syrjimättömin ehdoin. Rajapinnan avaamiseen velvoitettujen palveluntarjoajien olisi myös huolehdittava siitä, että avaaminen voisi tapahtua palvelun tietoturvan tai yksityisyyden suojan vaarantumatta. Olennaisista tiedoista ja rajapinnan teknisestä määrittelystä olisi mahdollisuus säätää tarkemmin valtioneuvoston asetuksella.

Omakotiliiton kanta

Omakotiliitto pitää tietojen avaamista erittäin kannatettavana. Se voi sekä lisätä uusia palveluita mutta myös laskea kotitalouksille koituvia kustannuksia kilpailun lisääntymisen myötä. Kuitenkin omakotialueille pelkästään peruspalveluiden, kuten esimerkiksi aurauspalveluiden, kiinteistön huoltopalveluiden, kotipalveluiden ja kuljetuspalveluiden, tarjonta ja saatavuus ovat kaupunkikeskustoja huomattavasti suppeampaa. Näin ollen Omakotiliitto näkee uudet kustannustehokkaat palveluinnovaatiot oikein tervetulleina pientaloaluille.

Omakotiliitto kiinnittää kuitenkin huomiota siihen, että yksittäisten kotitalouksien ja kansalaisten henkilötietoja käsitellään asianmukaisesti ja huolellisesti eikä henkilöiden yksityisyyden suoja vaarannu.

kunnioittavasti

Suomen Omakotiliitto ry