LAUSUNTO 19.2.2024

Fingrid Oyj

Energiavirasto

Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Kuuleminen reservitoimittajien ehdoista ja edellytyksistä

Fingrid käynnistää kuulemisen reservitoimittajien ehdoista ja edellytyksistä.

Suomen Omakotiliitto ry kiittää mahdollisuudesta lausua Fingrid Oyj:lle huomioita reservitoimittajien ehtoihin ja edellytyksiin.

Omakotiliitto edustaa kotitalouksia, ja erityisesti pientalo- ja vapaa-ajanasuntojen omistajia Suomessa. Olemme alan ainoa valtakunnallinen edunvalvoja. Omakotiliitto on sitoutumaton ja yleishyödyllinen kansalaisjärjestö.

Omakotiliitolla on noin 70 000 jäsentä (kotitaloutta), jotka kuuluvat lähes 230 paikalliseen jäsenyhdistykseen eri puolella Suomea. Tarjoamme monipuolisia palveluita, neuvontaa (kuten rakentaminen, energia-asiat, lakineuvonta, pihaneuvonta) ja tietoa asumiseen liittyvistä lainsäädännöistä.

Suomessa on noin 1,2 miljoonaa omakotitaloa, joissa asuu noin 2,5 miljoonaa ihmistä. Lisäksi Suomessa on noin 0,5 miljoonaa vapaa-ajan asuntoa, joita käyttää noin 2,7–2,9 miljoonaa ihmistä. Työmme koskettaa lähes jokaista suomalaista.

Omakotiliitto on tutustunut kuulemispyyntöön ja kiinnittää erityistä huomioita esitettyyn muutokseen koskien reserviresurssien aggregointimahdollisuuksien laajentamista.

Kuluttajien asema on muuttunut merkittävästi energiakriisistä lähtien. Pientaloja, erityisesti sähkölämmitteisiä taloja, vaaditaan mukaan osallistumaan kuluttajajoustoihin. Samaan aikaan EU:n lainsäädännön kehittyminen edellyttää jäsenmailta kuluttajan aseman vahvistamista ja mahdollisuuksien lisäämistä osallistua aktiivisena toimijana energiamarkkinoilla.

Kun aggregaattitoiminta on nyt kehittymässä ja muotoutumassa ja uusia palveluita on tarpeen syntyä alalle tarjoamaan kuluttajien erilaisia vaihtoehtoja, on keskeistä, ettei Suomessa aseteta alalle mitään tuloehtoja tai rajoja, jotka voivat vaikuttaa jatkossa haitallisesti kuluttajien toimintaan energia-alan aktiivisina toimijoina ja osana kulutusjoustoreserviä.

”Lisätty nk. sopimuksellisen reservitoimittajan rooli, eli reservitoimittajan ei tarvitse olla reserviresurssin tasevastaava, avoin toimittaja tai omistaja. Reservitoimittajan tai reserviresurssin omistajan on kuitenkin sovittava osallistumisesta säätösähkö- ja säätökapasiteettimarkkinoille reservikohteen tasevastaavan ja avoimen toimittajan kanssa, mikäli reservitoimittaja ei ole reservikohteen tasevastaava tai avoin toimittaja. Tällä tavoin reservitoimittajan on mahdollista tarjota eri omistajien ja/tai eri taseissa olevia resursseja.”

Omakotiliitto on käynyt keskusteluita koti- ja ulkomaisten asiantuntijoiden kanssa ja on erittäin huolissaan, noudattaako esitys olemassa olevia lakeja?  Fingrid toimii alallaan monopoliasemassa. Kansalaisten on voitava olla varmoja, että Suomessa toimitaan lakien mukaan.

Edustamamme suuren kuluttajajoukon puolesta vaadimme, että on ehdottomasti heti ja jo etukäteen varmistettava Fingridin toimesta lainsäädännön oikeellisuus. Koska Omakotiliitolla ei ole alan syvällistä tuntemusta, ja huoli on erittäin suuri, lähetämme vakavan huomiomme myös Kilpailu- ja kuluttajavirastoon sekä Energiavirastoon, joiden valvontatehtävä riippumattomana toimijana on varmistaa, että alalla noudetaan ehdottomasti nyt ja tulevaisuudessa lainsäädäntöä. Mikäli alalla esiintyy lainvastaisuuksia, on niihin puututtava viipymättä ja korjattava tilanne.

Olemme mielellämme käytettävissä sidosryhmäyhteistyöhön ja näin tuomme kuluttajan äänen keskusteluun.

Kunnioittavasti

Suomen Omakotiliitto ry