Lausunto 16.12.2019

Ympäristöministeriö
00023 VALTIONEUVOSTO

Asia: Kommenttipyyntö vesikalusteiden merkinnästä

Suomen Omakotiliitto kiittää mahdollisuudesta lausua ja esittää lausuntonaan seuraavaa:

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 74.000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajien ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme 500.000 vapaa-ajan asunnon omistajien etua.

Ympäristöministeriö pyytää kommentteja keskustelupaperissa (discussion note) esitettyihin kysymyksiin, ehdotukseen vapaaehtoisesta merkintää koskevasta sopimuksesta (proposal) ja standardisointipyyntöjä koskeviin luonnoksiin. Esitetty sopimus olisi vaihtoehto EU:n ekosuunnitteludirektiivin ja/tai energiamerkintäasetuksen mukaisille säädöksille.

Omakotiliitto kannattaa kestävää vedenkäyttöä ja liitto pitää tärkeänä, että keskeisiltä järjestelmiltä ja laitteilta edellytetään energiatehokkuutta. Kehittämällä vesikalusteita (tässä hanat ja suihkut), voidaan säästää merkittävästi vettä ja energiaa. Omakotiliitto näkee, että asiassa tulee edetä keskustelupaperissa esitellyn vapaaehtoisen sopimuksen (2b) mukaisesti. Vapaaehtoinen sopimus edistää nopeammin tuotteiden kehittymistä ja leviämistä markkinoille sekä säästää kustannuksissa pakolliseen merkitään verrattuna.

kunnioittavasti

Suomen Omakotiliitto ry