Lausunto 15.5.2019
Oikeusministeriö
PL 25
00023 VALTIONEUVOSTO
Asia: Lausuntopyyntö: Lunastuslainsäädännön korvausperusteiden tarkistaminen –
Lunastuslakityöryhmän mietintö
Viite: VN/882/2018
Suomen Omakotiliitto
kiittää mahdollisuudesta lausua ja esittää lausuntonaan seuraavaa:Lausunto mietinnöstä
Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on yli 74.000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajien ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme lähes 500.000 vapaa-ajan asunnon omistajien etua.Yleistä
Oikeusministeriö asetti 21.2.2018 työryhmän valmistelemaan ehdotuksen lunastuslain (603/1977) ja eräiden muiden lakien tarkistamiseksi. Työryhmä jätti mietintönsä 21.3.2019. Työryhmän tavoitteena on ollut arvioida lunastuslain korvauksen määräämisen perusteiden ja korvausmenettelyä koskevan sääntelyn ajantasaisuus sekä tarkistaa lunastuslakia sen varmistamiseksi, että perustuslaista johtuva täyden korvauksen vaatimus täyttyy ja maanomistajien tasapuolinen kohtelu toteutuu kaikissa lunastustoimituksissa. Tavoitteena on ollut myös keventää ja nopeuttaa lunastusasioiden käsittelyä sekä alentaa käsittelystä aiheutuvia kustannuksia.Omakotiliitto kannattaa lunastuslakiuudistuksen lähtökohtia, kuten liitto on Lunastuslainsäädännön uudistamistarpeet -arviomuistiosta 4.10.2016 antamassaan lausunnossa lausunut, sekä pitää nyt lausunnolla olevaa lunastuslakityöryhmän mietintöä Lunastuslainsäädännön korvausperusteiden tarkistamisesta lähtökohtaisesti hyvänä ja perusteltuna.
Omakotiliiton mielestä on erittäin tärkeää, että lunastettavan omaisuuden haltijan asemaa parannetaan. Omakotiliitto kannattaa vahvasti työryhmän esityksiä: lunastuskorvauksen perustumista markkina-arvoon, asunto- ja elinkeinotakuun soveltamisalan laajentamista kaikkiin lunastustilanteisiin, lunastuskorvauksen korottamista kiinteällä kertoimella epävarmuuksien poistamiseksi ja arvonleikkaussäännösten kumoamista. On myös hyvä, että asianomaisille jää mahdollisuus vaatia uskottujen miesten käyttämistä lunastuksessa.
Korvausperusteiden tarkistukset
Omakotiliitto pitää työryhmän ehdotuksia
perusteltuina ja tarpeellisina täyden korvauksen vaatimuksen täyttymisen
varmistamiseksi.
Lunastuskorvaukselle suoritettava korotus
Omakotiliitto pitää lunastuskorvaukselle
suoritettavaa korotusta tarpeellisena täyden korvauksen vaatimuksen
toteutumisen kannalta.
Korotuksen suuruus arvon määritykseen liittyvien epävarmuuksien poistamiseksi
Omakotiliitto pitää
erittäin tärkeänä, että lunastuksiin liittyviin epävarmuuksiin puututaan.
Keskeistä on, että omistajan varallisuusasema säilyy kaikissa tilanteissa
ennallaan. Kiinteän kertoimen suuruus
tulee asettaa vähintään niin korkeaksi, että epävarmuuksia voidaan
tosiasiallisesti minimoida.
Omakotiliiton
mielestä korvaamisen määräämisen perusteita määritettäessä on tärkeää, että
pidetään kiinni korvaustasosta, joka vastaa vähintään markkina-arvoa, sekä myös
tähänastisista lunastuslain ulkopuolisista korvausperusteista.
Asuntotakuun osalta maanomistajan tulee saada luovutettavasta
omaisuudesta täysi korvaus, eikä maanomistaja saa kärsiä tappioita sen johdosta, että hänen
omaisuuttaan lunastetaan. Asuntotakuusäännöksen tarkoituksena on taata täysi
korvaus lunastettavasta kiinteistöstä rakennuksineen esimerkiksi rakennettavan
tielinjauksen johdosta. Siinä tulee ottaa huomioon, mikä olisi ollut
kiinteistön arvo ilman suunnitelmia tulevasta käyttötarkoituksesta, jottei
kiinteistöomistaja joudu myymään tonttiaan alihintaan. Asuntotakuun tulee
mahdollistaa se, että maanomistaja pystyy lunastettavasta kiinteistöstä rakennuksineen
saatavalla korvauksella ostamaan samalta paikkakunnalta vastaavanlaisen
asuinkiinteistön rakennuksineen.
Täyden korvauksen
arvon tulee riippua lunastettavan alueen tulevasta käyttötarkoituksesta. Kun
kyse on alueesta, joka kaavoitetaan uusiksi asuintonteiksi, tulee
lunastushinnan määrittämisessä ottaa huomioon se, että alueelle tarvittavan
infran kustannukset tulevat aikanaan kiinteistönomistajien maksettavaksi tontin
hinnassa, jolloin tontin hinta ei saa kasvaa niin suureksi, ettei rakentajilla
ole siihen varaa.
Muita huomioita
Omakotiliitto pitää tärkeänä, että silloin kun lunastajana on
liiketoimintaan pyrkivä yhtiö (erityisesti kun kyseessä on kansainvälinen
yritys),
tulisi varautua yrityksen toiminnasta
yhteiskunnalle aiheutuvien ympäristöriskien ja ympäristöongelmien korvaamiseen
ottamalla käyttöön mahdollinen toiminnanharjoittajan maksettavaksi säädettävä
ympäristönsuojelumaksu (esim. kaivostoiminnasta aiheutuvat
ympäristöhaitat). Maksun voisi käytännössä suorittaa esimerkiksi talletuksena
aluehallintovirastoon.
Lunastuslainsäädäntöä
kehitettäessä tulee monipuolisesti arvioida, minkälaisia vaikutuksia
lainsäädännöllä on asumiseen ja asumisympäristöön kokonaisuutena (asumisen
kustannukset, asumisen sijoittuminen, työssäkäyntialueet, infran kehittäminen
ja ympäristön kehittäminen). Esimerkiksi milloin on kyse pientalon
uudisrakentamisesta, tulee rakentajalle mahdollistaa asuintontin varauksen
yhteydessä tontin vuokraaminen, ja mahdollisuus myöhemmin lunastaa tontti
omaksi.
Asumisympäristöjä tulee kehittää niin, että muodostuu mielekkäitä
ympäristöä vähän kuormittavia asumisen, työn ja vapaa-ajan ympäristöjä, joita
liikenne, tietoliikenne ja muu infra tukevat ja kehittävät. Silloin kun maata
lunastetaan rakennettavan infran käyttöön, tulee mahdollistaa se, että infraa
rakennettaessa rakennetaan valmiudet samanaikaisesti usean eri infran (sähkö,
vesi, tietoliikenne ym.) käyttöönotolle.
kunnioittavasti
Suomen
Omakotiliitto ry
Ari Rehnfors
puheenjohtaja
Kaija Savolainen
toiminnanjohtaja