Lausunto 15.11.2022

Työ- ja elinkeinoministeriölle

Asia:  VN/27825/2022
Lausunto asetusmuutoksista juomavesidirektiivin täytäntöönpanemiseksi

Suomen Omakotiliitto ry kiittää mahdollisuudesta lausua asetuksista koskien

- Valtioneuvoston asetus talousveden tuotantoketjun riskienhallinnasta
- Valtioneuvoston asetus terveydensuojeluasetuksen (1280/1994) muuttamisesta
- Sosiaali- ja terveysministeriön asetus talousveden laatuvaatimuksista ja valvontatutkimuksista annetun sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen (1352/2015) muuttamisesta.

Omakotiliitto on Suomessa alan ainoa valtakunnallinen pientalo- ja vapaa-ajan asukkaiden edunvalvonta- ja palvelujärjestö, joka edistää pientalovaltaista elämänmuotoa. Olemme yleishyödyllinen ja poliittisesti sitoutumaton kansalaisjärjestö, ja meillä on noin 230 jäsenyhdistystä, joissa yhteensä yli 70 000 henkilöjäsentä (kotitaloutta). Työmme koskettaa lähes 2,7 miljoonaa ihmistä Suomessa.

Pientaloissa, kuten omakotitaloissa, sekä vapaa-ajan asunnoissa, käytetään sekä keskitetysti tulevaa että omalta tontilta saatavaa talous- ja juomavettä.

Yksittäiset kotitaloudet ja toiminnanharjoittajat vastaavat esityksen mukaan itse hankkimansa talousveden laadusta ja veden hankintaan käytettävästä vesilaitteistosta. Esityksen mukaan 3§ momenttiin lisättäisiin säännös siitä, että kiinteistön omistajan ja rakennuksen haltijan olisi huolehdittava siitä, että toimitetun talousveden laatu ei heikenny ihmisten terveydelle haitalliseksi rakennuksen vesilaitteiston vuoksi.

Jos kiinteistöä ei ole liitetty talousvettä toimittavan laitoksen verkostoon, kiinteistön ja sen alueella sijaitsevien rakennusten vesihuolto toteutetaan vedenkäyttäjän omilla laitteilla. Momentissa ehdotetaan tarkennettavaksi, että tällöin talousveden laadusta vastaa veden ottaja. Yksittäiset kotitaloudet ja toiminnanharjoittajat vastaavat siten itse hankkimansa talousveden laadusta ja veden hankintaan käytettävästä vesilaitteistosta. Jos veden ottaja on samalla kiinteistön tai rakennuksen omistaja, tulee soveltaa maankäyttö- ja rakennuslain 117 c §:n ja 166 §:n säännöksiä siitä, että rakennus suunnitellaan ja rakennetaan siten, että se on terveellinen ja turvallinen rakennuksen vesihuolto huomioon ottaen, eikä rakennuksesta saa sen käyttöaikanakaan aiheutua terveyden vaarantumista veden vuoksi.

Omakotiliitto esittää, että asetuksen tuomista muutoksista tulee tiedottaa vedenkäyttäjille, joita tulevat muutokset koskevat, mitä nämä käytännössä merkitsevät ja liittyykö muutoksen aikarajoja.

Suomen Omakotiliitto ry

Silander Marju