Lausunto 14.6.2022

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä
Kirjaamo

Lausunto ehdotuksesta pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten muuttamiseksi

Suomen Omakotiliitto ry on perustettu vuonna 1947 ja on Suomessa alansa ainoa valtakunnallinen pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asukkaiden edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Suomessa on noin 1,2 miljoonaa pientaloa ja noin 0,5 miljoonaa vapaa-ajan asuntoa. Edistämme pientalovaltaista elämänmuotoa ja olemme yleishyödyllinen puoluepoliittisesti sitoutumaton kansalaisjärjestö. Liitolla on noin 230 jäsenyhdistystä, joissa yhteensä lähes 70 000 henkilöjäsentä (kotitaloutta).

Suomen Omakotiliiton Uudenmaan piiri on suurin Omakotiliiton 14 piirijärjestöstä ja piirin jäsenmäärä on yli 24 000 henkilöä (kotitaloutta). Suomen Omakotiliitto ry ja Suomen Omakotiliiton Uudenmaan piiri ry kiittää mahdollisuudesta lausua HSY pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräyksiin.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä (jäljempänä HSY) hoitaa Helsingin, Espoon, Kauniaisten ja Vantaan sekä sopimuksen nojalla Kirkkonummen puolesta kunnalliset jätehuollon tehtävät. Kunnalle kuuluvista jätehuollon tehtävistä säädetään jätelaissa (646/2011) sekä jäteasetuksessa (978/2021). Jätehuoltomääräykset valmistelee ja antaa jätehuoltoviranomainen, jona toimii HSY:n hallitus. Nämä jätehuoltomääräykset tulevat voimaan 1.10.2022 Helsingissä, Espoossa, Kauniaisissa, Vantaalla ja Kirkkonummella lukuun ottamatta erilliskeräysvelvoitteita koskevia siirtymäaikoja.

Jätteiden kierrätyksen edistäminen ja yhdyskuntajätteen vähentäminen ovat kannatettavia toimia. Keskeisenä muutoksena esitettiin biojätteen erilliskeräyksen tehostamista koskemaan myös omakotitaloja. Biojätteen erilliskeräys tulisi voimaan yli 10 000 asukkaan taajamissa kaikkia kiinteistöjä koskettavaksi 19.7.2024. Myös muovijätteen erilliskeräyksen tehostamista edistetään.

Pidämme tärkeänä, että jätehuoltoon kehitetään palveluratkaisuja, joilla pystytään paremmin vastaamaan eri talouksien tarpeisiin ja sitä kautta alentamaan jätehuollon kustannuksia huolehtien kuitenkin kierrätyksestä. Pidämme hyvänä, että HSY:n alueella tätä työtä on käynnistetty yhteistyössä asiakkaiden kanssa.

Jätehuoltomääräysten 13 §:ssä määrätty biojätteen erilliskeräysvelvoite on esitetty tulevan voimaan Espoossa, Kauniaisissa ja Kirkkonummella 1.7.2023, Vantaalla 1.1.2024 ja Helsingissä 1.7.2024. Kannatamme, että kaikkialla HSY alueella siirtymäaika tulisi olemaan 1.7.2024 asti. Riittävän siirtymäajan avulla mahdollistetaan kaikille alueen omakotitaloille ja paritaloille aikaa järjestää jätehuoltoasia sopivimmalla tavalla.

Kunnioittavasti

Suomen Omakotiliitto ry