Lausunto 14.01.2022

Ympäristöministeriö

Asia:  VN/16951/2020
Lausunto keskipitkän aikavälin ilmastopolitiikan suunnitelmasta

Suunnitelman tavoitteet

1 Suunnitelman tavoitteet - avovastaus

Suomen Omakotiliitto ry kiittää mahdollisuudesta lausua. Toimenpiteiden suunnittelu ja ylläpito on ilmastotoimien kannalta keskeistä, jotta toimenpiteet ja niiden vaikutukset ovat ennakoitavissa pitkällä aikavälillä. Eri toimenpiteiden päällekkäisvaikutus kotitalouksien menojen kasvuun suhteessa käytettävissä oleviin tuloihin on myös hyvä huomioida. Omakotiliiton näkemys on, että neuvonta ja tuet ovat oikeita keinoja ilmastoimien edistämisessä kotitalouksissa.

Rakennusten erillislämmitys

4b Rakennusten erillislämmitys - avovastaus

Omakotiliitto kannattaa ohjausta energiatehokkuuden parantamiseen. Työkaluina tulee käyttää neuvontaa ja kannustimia pakotteiden sijaan. Suunnitelmassa kannustimet on tuotu öljylämmityksen luopumistuen ja energia-avustuksen osalta esiin, ja toteutuksetkin ovat hyvin käynnissä. Keinovalikoimaan ehdotamme kotitalousvähennyksen korottamista muuhunkin kuin öljylämmityksen vaihtoon liittyen. Tällä menettelyllä voidaan vauhdittaa energiaremontteja koko pientalokannassa ja vapaa-ajan asunnoilla.

Omakotiliitto esittää huolensa, että suunniteltu päästökauppa ja energiaveron korotukset kohdistuvat lopulta niihin kotitalouksiin, joilla ei ole tosiasiallista mahdollisuutta teettää energiaremonttia.

Toimenpiteinä esitetään 10 % kiristystä korjausrakentamisen energiatehokkuusvaatimuksiin. Toteutuksessa tulee kiinnittää huomiota siihen, että sääntely saattaa heikentää kohteen remontin teknistaloudellista hyötyä, ja näin johtaa jopa remontin viivyttämiseen tai perumiseen. Omakotiliiton näkemyksen mukaan tehokkaampi vaihtoehto edistää rakennuskannan kehittymistä energiatehokkaaksi on kannustimien kehittäminen edelleen.

Suomen Omakotiliitto ry

Lausunto PDF-muodossa