Lausunto 13.6.2017
Sisäministeriö
Asianumero: SM007:00/2016

Asia: Lausuntopyyntö luonnos hallituksen esitykseksi pelastuslain muuttamisesta (nuohous)

Suomen Omakotiliitto kiittää mahdollisuudesta lausua ja esittää lausuntonaan seuraavaa:

Mitä mieltä olette luonnoksesta hallituksen esitykseksi?

-Kannatamme esitystä osittain

Muut yleiset huomionne:

Lausunnonantaja, Suomen Omakotiliitto ry, on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 74.000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajien ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme lähes 500.000 vapaa-ajan asunnon omistajien etua.

Nuohouspalvelujen järjestäminen

Esityksen mukaan alueen pelastustoimelta poistettaisiin velvoite huolehtia nuohouspalvelujen järjestämisestä alueellaan. Tämä tarkoittaisi elinkeinonharjoittamista rajoittavan piirinuohousjärjestelmän ja nuohouspalvelujen hintasääntelyn loppumista.

Mitä mieltä olette ehdotuksesta?

Nuohoustoiminnan lainsäädännön avulla tulee varmistaa koko maassa eri puolilla Suomea nuohouspalvelujen helppo saatavuus, kohtuuhintaisuus, korkea laatu ja paloturvallisuuden edistäminen, mahdollisuus valita nuohouspalvelujen tarjoaja sekä mahdollisuus vapaaehtoisiin lisäpalveluihin. Tärkeimmät asiat nuohouspalvelujen järjestämisessä ovat kohtuuhintaisuus, saatavuus ja laatu.

Nuohouspalvelujen tulee olla kohtuuhintaisia. Nykyinen piirinuohousjärjestelmä on sellaisenaan ollut paloturvallisuuden kannalta toimiva ja taannut kiinteistönomistajille asiantuntevat, kohtuuhintaiset sekä hyvälaatuiset nuohouspalvelut. Piirinuohousjärjestelmän etuna on ollut lisäksi varmistaa nuohouspalvelujen helppo saatavuus myös siellä missä vapaata kilpailua ei ole. Erityisesti haja-asutusalueilla ja vapaa-ajan asumisessa nuohouspalvelut eivät ole helposti saatavilla.

On tärkeää, että velvoite seurata (sekä reagoida) nuohouspalvelujen palvelutasoa eli saatavuutta ja tarjontaa, toteutumista sekä hintakehitystä, säädetään joko pelastuslaitoksen tai valtakunnallisen viranomaistahon tehtäväksi. Omakotiliitto pitää tärkeänä, että kilpailun vapautuessa varmistetaan hintatason säilyminen kohtuullisena lainsäädännön ja viranomaisvalvonnan avulla sekä Eduskunnalle myönnettävällä valtuutuksella seurata hintatason kohtuullisuutta. Omakotiliitto edellyttää, että Eduskunnan tulee seurata lain täytäntöönpanoa ja nuohouspalvelujen hintatason määräytymistä markkinoilla sekä hintatason kohtuullisuutta

Nuohoojan kelpoisuusvaatimus

Esityksen mukaan nuohoojalla säilytettäisiin nykyinen ammattitutkintovaatimus, mutta nuohousyrityksenä toimimiselle ei säädettäisi muita vaatimuksia.

Mitä mieltä olette ehdotuksesta? Onko ammattitutkinto riittävä tapa varmistaa nuohouspalvelujen laatu?

Nuohoojan ammattitutkintovaatimuksen säilyttäminen on tärkeää, koska nuohooja tekee paloturvallisuuteen liittyvää työtä. Työssä on kyse piipun ja tulisijan puhdistamisen lisäksi myös paloturvallisuuspuutteiden selvittämisestä.

Kiinteistönomistajan kannalta nuohoukselta edellytetään ennen kaikkea nuohouspalvelujen luotettavaa ja korkeaa laatua, mutta myös kohtuuhintaisuutta ja helppoa saatavuutta, yrityksestä riippumatta. Harmaan talouden estämiseksi on syytä ylläpitää julkista rekisteriä ammattitutkinnon suorittaneista ammattitaitoisista nuohoojista. Kiinteistönomistajan pitää voida varmistaa nuohoojan ammattipätevyys.

Rakennuksen omistajan nuohousvelvoite

Rakennuksen omistajan ja haltijan velvoite huolehtia nuohouksesta säilytettäisiin entisenä. Velvoitetta ehdotetaan täydennettäväksi velvoitteella pitää tulisijat ja savuhormit sellaisessa kunnossa, että niitä voidaan käyttää turvallisesti.

Mitä mieltä olette ehdotuksesta?

Kiinteistön omistaja on viime kädessä vastuussa kiinteistöstään ja sen turvallisuudesta. Ehdotettu velvoite tukee tätä periaatetta ja on kannatettava. Maallikkona kiinteistön omistajan on kuitenkin vaikea arvioida, miten tulisijoja ja savuhormeja tulee pitää kunnossa, jotta niitä voidaan käyttää turvallisesti.

Omakotiliitto pitää tärkeänä pienkiinteistöjen omistajille annettavaa neuvontaa ja viestintää sekä niille tarvittavia resursseja ja on edelleenkin osaltaan valmis osallistumaan niiden järjestämiseen.

Nuohouksen määrävälit

Nuohousvälien määrittämistä ehdotetaan tarkistettavaksi vastaamaan paremmin todellista nuohoustarvetta. Pääsääntönä olisi, että nuohous on tehtävä vähintään kerran vuodessa, jos rakennusta lämmitetään puulla, raskasöljyllä tai useammalla polttoaineella. Muut tulisijat olisi nuohottava vähintään kolmen vuoden välein.

Ovatko ehdotetut määrävälit oikeat? Onko määrävälit esitetty riittävän selkeästi?

Omakotiliitto pitää pääsääntöisesti hyvänä menettelynä ehdotettuja nuohousvälejä. Jos puuta tai raskasöljyä käytetään lisälämmönlähteenä, niissä tapauksissa, joissa nuohooja havaitsee tulisijan käytön perusteella tarpeen lyhentää nuohousväliä, nuohoojan suosituksesta nuohousväliä voidaan tihentää. Kuluttajalle suunnattavassa määräysten viestinnässä ’useampi polttoaine’ tulee määritellä.

Nuohoustyön sisältö

Nuohoustyön sisällöstä ja nuohoustyöstä annettavasta todistuksesta säädettäisiin yksityiskohtaisesti. Ehdotetulla sääntelyllä pyritään varmistamaan nuohoustyön laatu ja vaikuttamaan nuohouksen hinnoittelun kohtuullisuuteen.

Onko nuohoustyön vähimmäissisältö esitetty tarpeeksi selkeästi?

Lain pelastuslain muuttamisesta 60 §:ssä Nuohoustyön sisältö on määritelty kiinteistönomistajan kannalta lyhyesti ja selkeästi. Ammattitaitoisen nuohoojan suorittaman nuohouspalvelun lisäksi nuohoustyöstä saatavalla todistuksella on kiinteistönomistajalle keskeinen merkitys: havaitut viat ja puutteet dokumentoidaan ja niiden perusteella kiinteistönomistajan tietoon saatetaan korjaustarpeet.

Muut huomiot

Mahdolliset muut huomionne esityksestä:

Nuohouksen järjestämistavasta riippumatta tulee varmistua siitä, että ammattitaitoinen nuohous on saatavissa kaikkialla Suomessa kohtuuhintaisena.

kunnioittavasti

Suomen Omakotiliitto ry