Lausunto 13.11.2019

Energiavirasto
Lintulahdenkuja 4

Dnro 2588/002/2019
Asia: Kuuleminen koskien määräysluonnosta sähkön jakeluverkkojen uusien asiakasryhmien soveltamisesta sähkömarkkinalain 26 a §:n mukaisessa korotuskattovalvonnassa

Suomen Omakotiliitto kiittää mahdollisuudesta lausua ja esittää lausuntonaan seuraavaa:

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 74.000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajien ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme lähes 500.000 vapaa-ajan asunnon omistajien etua.

Energiavirasto tilasi Tampereen yliopiston Sähkötekniikan yksiköltä tutkimusprojektin sähkönjakeluverkkojen tyyppikäyttäjämäärittelyjen päivittämiseksi. Energiavirasto on projektin loppuraportin pohjalta laatinut asiasta määräysluonnoksen sähkön jakeluverkkojen uusien asiakasryhmien soveltamisesta sähkömarkkinalain 26 a §:n mukaisessa korotuskattovalvonnassa.

Tämä määräys tulisi voimaan 1 päivänä tammikuuta 2020 ja olisi voimassa toistaiseksi.

Omakotiliitto pitää määräysluonnosta hyväksyttävänä. On hyvä, että asiakasryhmien määrää on lisätty sisältämään muun muassa ryhmän kesämökit (kulutusta vain kesäisin, pääsulake 3x25A, sähkön käyttö 1 000 kWh/vuosi) ja kaksi ryhmää kerrostaloille (ennen yksi) ja neljä ryhmää pientaloille (ennen kolme). Erityisesti pientaloryhmissä energiankulutuksien määrää on muutettu ja lisätty uusi ryhmä energiatehokas pientalo (sähkölämmitys, pääsulake 3x25A, sähkön käyttö 10 000 kWh/vuosi).

Omakotiliitto ilmaisee kuitenkin huolensa vanhojen ja uusien asiakasryhmien vertailun kannalta. Määräyksen tullessa voimaan vuoden 2020 alussa, samaan aikaan ollaan muuttamassa myös siirtomaksujen korotuskattoa sekä pidentämässä verkkoyhtiöiden alituottojen tasausjaksoa. Nämä yhtäaikaiset muutokset voivat hämärtää siirtomaksujen korotusten todelliset vaikutukset eri asiakasryhmille. Omakotiliitto edellyttää, että verkkoyhtiöiden siirtomaksujen korotuksen valvonnan yhteydessä siirtomaksujen korotuksien vaikutuksia selvitetään asiakasryhmien sisällä tarkasti ja läpinäkyvästi. Tämä on välttämätöntä erityisesti niiden asiakkaiden kohdalla, joiden asiakasryhmä muuttuu näiden muutosten seurauksena.

Asiakasryhmien määrittely perustuu Tampereen yliopiston Sähkötekniikan yksikön tutkimusprojektiin, jossa mittausdata saatiin kymmeneltä verkkoyhtiöiltä. Omakotiliitto pitää hyvin kyseenalaisena sitä, ettei aineisto pidä lainkaan sisällä Savon tai Kainuun (Kajeva [ent. Loiste], Savon Voiman ja Järvi-Suomen energia) verkkoyhtiöiden dataa. Näiden verkkoyhtiöiden luonnonolosuhteet ovat poikkeavat, verkostopituudet ovat suurimpien yhtiöiden joukossa ja asiakasmäärät ovat myös merkittävät. Lisäksi Omakotiliitto pitää moitittavana sitä, ettei työn ohjausryhmässä ollut lainkaan asiakasedustusta eikä asiakkaita kuultu muullakaan tavoin. Raportissa kuitenkin mainitaan, että työpajoissa oli edustettuina niin verkkoyhtiöt, viranomaiset kuin sähköalan eturyhmät.

kunnioittavasti

Suomen Omakotiliitto ry