Lausunto 12.11.2018

Oikeusministeriö
00230 VALTIONEUVOSTO

Asia: Lausunto hallituksen esityksestä kansalaisaloitelain muuttamisesta
Viite: VN/5465/2018

Suomen Omakotiliitto kiittää mahdollisuudesta lausua ja esittää lausuntonaan seuraavaa:

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 74.000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajien ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme lähes 500.000 vapaa-ajan asunnon omistajien etua.

Kansalaisaloitelain muuttamisesta

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi kansalaisaloitelakia. Kansalaisaloitemenettelyä on tarkoitus sujuvoittaa ja selkiyttää muun muassa aloitteen vireillepanoprosessin ja kannatusilmoitusten julkisuuden osalta pienillä teknisillä muutoksilla. Tarkoituksena on myös helpottaa ongelmaa, joka aiheutuu aloitteiden raukeamisesta eduskuntakauden päättyessä, pidentämällä aloitteen eduskunnalle toimittamisen määräaikaa. Aloitteiden raukeamista eduskunnan vaihtuessa on tarkoitus ehkäistä pidentämällä vuoteen määräaikaa, jossa vastuuhenkilöiden on toimitettava kannatusilmoitukset Väestörekisterikeskuksen tarkastettavaksi.

Muutoksella määräaikaan, jossa aloite on Väestörekisterikeskuksen päätöksen jälkeen toimitettava eduskunnalle, tavoitellaan sitä, että aloitteet eivät jäisi käsittelemättä eduskunnassa. Aloitteen vastuuhenkilöiden mahdollisuus aiempaa paremmin suunnitella aloitteen käsittelyaikataulua parantaa kansalaisaloiteinstituution toimivuutta käytännössä ja ehkäisee aloitteiden huomiotta jättämisen mahdollisesti aiheuttamaa turhautumista.

Omakotiliitto kannattaa kansalaisaloitelain muuttamista hallituksen esityksessä esitetyssä muodossa.

Omakotiliitto pitää erityisen tarpeellisena hallituksen ehdotuksessa esitettyä ehdotusta määräajan pidentämisestä kuudesta kuukaudesta yhteen vuoteen. Tämä vähentää merkittävästi kansalaisaloitteiden raukeamisen riskiä vaalikauden taitteessa.

kunnioittavasti

Suomen Omakotiliitto ry