Lausunto 12.10.2021

VEROHALLINTO

Asia: Verohallinnon päätös rakennusmaan verotusarvon laskentaperusteista
Diaarinumero: VH/4850/00.01.00/2021

Suomen Omakotiliitto kiittää mahdollisuudesta lausua ja esittää lausuntonaan seuraavaa:

Yleistä

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden jäsenmäärä on yli 70 000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajan ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme lähes 500 000 vapaa-ajan asunnon omistajan etua.

Tausta

Ehdotettu päätös korvaisi edellisen päätöksen, joka on annettu 2.11.2020 (säädöskokoelma 749/2020). Päätösluonnoksessa ei ole tehty muutoksia edelliseen päätökseen verrattuna.

Huomiot

Omakotiliitolla ei ole huomautettavaa esityksestä. Päätöksessä ei ole tarkoitus tehdä muutoksia edelliseen päätökseen verrattuna.

Omakotiliitto haluaa tässä yhteydessä huomauttaa käynnissä olevan kiinteistöverotusuudistuksen tavoitteista. Kiinteistöverouudistuksessa rakennusmaan sekä rakennuksen arvostusperiaatteita on suunniteltu muutettavaksi. Uudistuksen läpivienti tulee muuttamaan kiinteistöveron kohdistumista kiinteistönomistajille. Jos kunta pitää keräämänsä kiinteistöveron määrän aiemmalla tasolla, tulee osalla kiinteistövero nousemaan ja osalla laskemaan. Jos kunta korottaa kiinteistöveroa, vaikutus vahvistuu entisestään.

Asuminen omassa pientaloissa on ollut mahdollista myös pienemmissä tuloluokissa. Huonosti toteutettu uudistus voi johtaa eriarvoistumisen kasvuun, ja pakottaa osan kansalaisista luopumaan kodeistaan. Suomessa tavoitteena on ikääntyneiden asuminen omassa kodissa mahdollisimman pitkään. Pientaloon liittyvä puuhastelu pitää parhaimmillaan fyysistä kuntoa yllä ja mielen virkeänä. Valtion asettamaan tavoitteeseen ikääntyneiden asumisesta ei tule rakentaa esteitä verotuksen keinoin.

kunnioittavasti

Suomen Omakotiliitto ry