Lausunto 12.10.2018

VEROHALLINTO
Esikunta- ja oikeusyksikkö
00052 VERO

Asia: Lausuntopyyntö luonnoksesta Verohallinnon päätökseksi rakennusmaan verotusarvon laskentaperusteista
Viite: A124/200/2018

Suomen Omakotiliitto kiittää lausuntopyynnöstä ja esittää lausuntonaan seuraavaa:

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 74.000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajien ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme lähes 500.000 vapaa-ajan asunnon omistajien etua.

Omakotiliitolla ei ole huomautettavaa esityksestä. Päätöksessä ei ole tarkoitus tehdä muutoksia edelliseen päätökseen verrattuna.

Omakotiliitto haluaa tässä samassa yhteydessä kuitenkin lausua kiinteistöverotuksen kokonaisuudistuksesta. Uudistuksen tavoitteet, verotuksen selkeydestä, ymmärrettävyydestä, yksinkertaisuudesta, läpinäkyvyydestä ja oikeudenmukaisuudesta ovat erittäin kannatettavia.

Esitys kiinteistöverotuksen uudistamiseksi on kuitenkin hyvin keskeneräinen ja puutteellinen eikä vaikutustenarviointeja ole tehty riittävällä tavalla.

Omakotiliitto vaatii, että:

1. esitys kiinteistöverouudistukseksi palautetaan välittömästi uudelleenvalmisteluun,
  2. uudistuksen valmisteluun ja vaikutusten arviointiin varataan lisäaikaa ja
  3. kiinteistöverotus tulee päättää yhtenä kokonaisuutena yhden vaalikauden aikana.

Lisäksi lain voimaantulo tulee siirtää ainakin vuoteen 2021.

kunnioittavasti

Suomen Omakotiliitto ry