Lausunto 11.12.2023

Energiavirasto, kirjaamo

Lausunto Energiaviraston määräyksestä sähkön myyntiä ja sähkön jakelua koskevien laskujen erittelystä

Suomen Omakotiliitto ry kiittää mahdollisuudesta lausua Energiaviraston määräyksestä sähkön myyntiä ja sähkön jakelua koskevien laskujen erittelystä.

Omakotiliitto edustaa pientalo- ja vapaa-ajan asukkaita ja toimii kohderyhmän edunvalvojana ja tarjoaa monipuolisia jäsenpalveluita. Olemme valtakunnallinen ja sitoutumaton yleishyödyllinen kansalaisjärjestö, jonka yli 230 jäsenyhdistykseen kuuluu yhteensä yli 70 000 jäsentä (kotitaloutta).

Omakotiliiton huomioita määräykseen

Omakotiliitto on antanut lausunnon aiheesta myös 14.9.2023. Nyt kuultavana oleva esitys on muuttunut osin pykälänumerointien ja otsikoinnin osalta. Osa tekstistä on lakitekstiä täydentävää pykälien §105 b, c ja e osalta ja osa täydentävästä määräyksestä on suoraan lakitekstistä olevaa tietoa, kuten uuden esityksen § 3 Laskutustiedoista.

Omakotiliiton saaman palautteen mukaan moni kuluttaja kokee ostosähkön ja sähkön jakeluverkkolaskun monimutkaiseksi ja vaikeaselkoiseksi. Sähkön myyntiä ja jakelua koskevien laskujen erittelyssä on keskeistä noudattaa lain §105b -kirjausta, että laskujen tulee olla ”täsmällisiä, helposti ymmärrettäviä, selkeitä, ytimekkäitä ja käyttäjäystävällisiä. ”

Kulutuslaskun sisällöstä, §4 on jätetty pois ”laskutuskauden todettu kulutettu ja/tai siirretty sähköenergian määrä”.  Edellisen esityksen §4 osalta verojen ilmoitusmenettelyt, kuten sähkö- ja arvonlisäveron määräytymisperuste on jätetty pois. Nämä ovat tärkeitä tietoja. Laissa §105c -kohdassa on mainittu veronluonteisista maksuista tiedottamisvelvollisuus, niin ilmeisesti tiedot tulevat olemaan laskulla tämän perusteella, vaikka täydentävässä määräyksessä ei ole enää mainintaa.

Kun luovutetaan §8 mukaan kulutustietoja esimerkiksi loppukäyttäjän tai sähköntuottajan nimeämälle taholle, luovutuksessa on huolehdittava tietoturvasta.

Omakotiliitto kannustaa sähkön myynti- ja jakeluverkkoyhtiötä aktiiviseen asiakaspalveluun ja neuvontaan. Kuluttajien neuvontatarvetta lisää erityisesti sähkösopimusmallien uudet muodot myös laskutuksen osalta. Kuluttajan tulee voida varmistaa sähkölaskun oikeellisuuden ja ymmärtää kulutustapojensa vaikutukset. Yhtiöiden tulee ottaa huomioon kuluttajaneuvonnassa erilaiset asiakkaat ja varmistaa erilaisten kuluttajien riittävä tiedonsaanti esimeriksi kulutushistoriatiedoista, myös heille, jotka eivät pysty käyttämään internettiä tai sähkökaupan keskitettyä tiedonvaihtoyksikköä.

Jatkamme mielellämme sidosryhmätyötä asiassa.

Kunnioittavasti

Suomen Omakotiliitto ry