Lausunto 11.10.2019

Ympäristöministeriö
00023 VALTIONEUVOSTO

Diaarinumero VN/5591/2019
Asia  Lausuntopyyntö: Luonnos hallituksen esitykseksi laiksi vesienhoidon ja merenhoidon järjestämisestä annetun lain muuttamisesta

Suomen Omakotiliitto kiittää mahdollisuudesta lausua ja esittää lausuntonaan seuraavaa:

Yleistä

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 74.000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajien ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme lähes 500.000 vapaa-ajan asunnon omistajien etua.

Hallituksen esitysluonnos sisältää ehdotukset muutoksiksi kahteen vesienhoidon ja merenhoidon järjestämisestä annetun lain (1299/2004) pykälään (14 §, Yhteistyö vesienhoitosuunnitelman valmistelussa ja 25 §, Tavoitteiden saavuttaminen vaiheittain).
Luonnokseen sisältyy myös ehdotus uudeksi pykäläksi (28 a §, Ympäristöseurannan suorittaminen).

Ehdotetut muutokset

14 §: Lakiin ehdotetaan valtioneuvostolle osoitettavaa uutta asetuksenantovaltuutta antaa tarkempia säännöksiä yhteistyöstä vesienhoitosuunnitelman valmistelussa.
25 §: Esityksessä ehdotetaan muutettavan vesienhoidon ja merenhoidon järjestämisestä annetun lain pykälää, jossa säädetään mahdollisuudesta pidentää vesienhoitosuunnitelmassa ympäristötavoitteiden saavuttamisen määräaikoja. Pykälän muutos koskee luonnonolosuhteiden vuoksi tehtävää määräajan pidentämistä, jonka ehdotetaan olevan vesipuitedirektiivin kanssa yhtenäinen ja mahdollistavan luonnonolosuhteista johtuvan aikataulupidennyksen käytön vuoden 2027 jälkeen.
28 a §: Uudessa pykälässä säädettäisiin vesien- ja merenhoidon tehtäviä hoitavan viranomaisen ympäristöseurannan suorittamiseen liittyvistä oikeuksista ja niistä muista tahoista, joilla olisi pykälässä ehdotetut oikeudet.

Omakotiliitto pitää uutta asetuksenantovaltuutta perusteltuna (14§). Pykälään 25 esitetty määränajanpidennys ja kansallisen sääntelyn yhdenmukaistaminen direktiivin mahdollistamaan joustoon on kannatettava. On kuitenkin huomattava, että luonnonolosuhteiden elpyminen voi useissa tilanteissa vaatia merkittävästi pidemmän ajan.

Liitto pitää oikeuksien ja velvollisuuksien määrittelyä sääntelyssä (28 a §) ja ulottamista myös viranomaisten lisäksi myös ns. sopimuskumppaneihin tarpeellisena. Omakotiliitto haluaa korostaa, että tutkimuskohteena olevan alueen omistajan ja haltijan kuuleminen ja tutkimuksesta aiheutuvan edunmenetyksen korvaamisen tulee tosiallisesti olla kohtuullista.

kunnioittavasti

Suomen Omakotiliitto ry