Lausunto 10.8.2018

Työ- ja elinkeinoministeriö
00230 VALTIONEUVOSTO

Asia: Lausuntopyyntö Hallituksen esitysluonnos laeiksi biopolttoöljyn käytön edistämisestä, biopolttoaineiden käytön edistämisessä liikenteessä annetun lain muuttamisesta sekä biopolttoaineista ja bionesteistä annetun lain 2 §:n muuttamisesta
Viite:TEM/1334/03.01.01/2018

Suomen Omakotiliitto kiittää mahdollisuudesta lausua ja esittää lausuntonaan seuraavaa:

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 74.000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajien ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme lähes 500.000 vapaa-ajan asunnon omistajien etua.

Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki biopolttoöljyn käytön edistämisestä. Sen mukaan lämmitykseen, työkoneisiin ja kiinteästi asennettuihin moottoreihin tarkoitetusta kevyestä polttoöljystä osa olisi vuodesta 2021 alkaen korvattava biopolttoöljyllä.

Esityksen keskeisenä tavoitteena on varmistaa se, että Suomi täyttää osaltaan EU:n taakanjakoasetuksen mukaisen päästöjen vähentämisvelvoitteen kaudella 2021—2030. Hankkeella pannaan toimeen hallitusohjelman ilmastopolitiikan tavoitteet koskien erityisesti liikenteen biopolttoaineita ja kevyen polttoöljyn korvaamista osin lämmityksessä, työkoneissa ja kiinteästi asennetuissa moottoreissa käytettävällä biopolttoöljyllä.

Huomioita

Ilmastonmuutoksen hillintä on erittäin keskeistä ja Omakotiliitto pitää ehdotusta hyväksyttävänä. On kuitenkin arvioitava, onko ehdotettu aikataulu realistinen ja kuinka paljon se nostaa kuluttajahintoja.

Esityksessä on arvioitu vaikutuksia eri toimijoiden osalta, kuitenkaan vaikutuksia maamme öljylämmitystalouksille ei ole arvioitu. Suomessa on noin 200.000 pientaloa, joiden lämmitysmuotona on öljy. Pääosan näistä kiinteistöistä omistavat ikääntyneet ja vähävaraiset henkilöt. Öljylämmitteisessä omakotitalossa yksinasuva eläkeläisnainen joutuu käyttämään käytettävissä olevista tuloistaan jo lähes 40 prosenttia asumismenoihin.

Omakotiliitto vaatii, että tukitoimiin ja ohjeistuksiin varataan riittävästi rahoitusta (esim. energia-avustukset) pientalojen öljylämmityksen muuttamiseksi ympäristöystävällisemmäksi.

On tärkeää tiedostaa, että suurella osalla öljylämmittäjiä ei ole mahdollisuutta taloudellisesti tai korkeasta iästään johtuen talonsa lämmitysjärjestelmän muuttamiseen. Öljylämmityksen kustannusten kuluttajille tulisi olla kohtuuhintaisia, kun ympäristöystävällisen biokomponentin osuus lämmityspolttoaineesta lisääntyy.

kunnioittavasti

Suomen Omakotiliitto ry