Lausunto 10.2.2017

00230 VALTIONEUVOSTO

Asia: Ympäristöministeriön asetus rakennuksen paloturvallisuudesta
Viite: YM1/6211/2016

Suomen Omakotiliitto kiittää mahdollisuudesta lausua ja esittää lausuntonaan seuraavaa:

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 74.000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajien ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme lähes 500.000 vapaa-ajan asunnon omistajien etua.

Yleistä paloturvallisuudesta

Maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) 117b §:ssä säädetään rakennuksen paloturvallisuudesta. Ympäristöministeriön asetus rakennuksen paloturvallisuudesta korvaisi nykyisin voimassa olevan asetuksen rakennuksen paloturvallisuudesta sekä nykyisiä voimassa olevia Suomen rakentamismääräyskokoelmassa julkaistuja määräyksiä, joita on sovellettu MRL:n muutoksen tultua voimaan 21.12.2012, enintään viiden vuoden siirtymäaikana.

Vastuu rakennushankkeesta on hankkeeseen ryhtyvällä. Useinkaan pientalorakentaja ei ole rakentamisen ammattilainen, ja siitä syystä rakennushankkeen ja hankkeeseen ryhtyvän kannalta on keskeistä asiantuntevan neuvonnan sekä hyvän pääsuunnittelijan saaminen hankkeelle. Korjausrakentaminen on uudisrakentamista paljon vaativampaa, ja erityisen haastavaa se on pientalorakentajalle.

Pientalojen osalta asetusluonnos on Omakotiliiton mielestä sisällöltään asianmukainen.  Omakotiliitto ilmaisee huolensa siitä, miten asetuksen arviomuistiossa arvioitujen rakennusmateriaalikustannusten hinta kuluttajille tulee kehittymään. Omakotiliiton mielestä on tärkeää, että kustannukset kuluttajalle laskisivat, kuten muistiossa arvioidaan. Liitto esittää myös, että tulevissa käytännön toteutusta ohjaavissa ohjeissa huomioidaan niin turvallisuus-, kustannusnäkökulmat kuin materiaalineutraalius pientalokannassa.

Paloturvallisuus pientaloissa

Omakotiliiton mielestä on tärkeää, että huolehditaan riittävästä paloturvallisuudesta rakentamisessa – sekä uudisrakentamisessa että korjausrakentamisessakin. Yhtä lailla on tärkeää huolehtia paloturvallisuudesta asumisessa – niin erilaisissa määräajoin ajoittuvissa tehtävissä (esim. omatoimipalotarkastus, säännöllinen nuohous, huoltotoimet, omakotitalon huoltokirjan tarkistuslistat) kuin päivittäisissä toimissa ja käytännöissä.

kunnioittavasti

Suomen Omakotiliitto ry