Lausunto 10.1.2019

Ympäristöministeriö
00023 VALTIONEUVOSTO

Diaarinumero VN/5873/2018
Asia Ympäristöministeriön menetelmä rakennuksen elinkaaren hiilijalanjäljen arviointiin

Suomen Omakotiliitto kiittää mahdollisuudesta lausua ja esittää lausuntonaan seuraavaa:

Yleistä

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 74.000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajien ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme lähes 500.000 vapaa-ajan asunnon omistajien etua.

Omakotiliiton kanta

Ilmastonmuutoksen hillintä on keskeinen asia kansalaisille. Omakotiliitto pitää ehdotettua rakennuksen hiilijalanjälki -arviointityökalun luonnosta lähtökohtaisesti kannatettavana, sillä rakennuksethan tuottavat noin kolmanneksen Suomen kasvihuonekaasupäästöistä (Taustamuistio rakennusten elinkaariarvioinnin menetelmäohjeeseen, s. 7). On hyvä, että asuinrakennuksille arviointijakso on 75 vuotta. Sen tulee kannustaa sekä rakentajia että käyttäjiä pitkään ja laadukkaaseen rakennuksen elinkaareen.

Omakotiliitto ilmaisee tarpeen myös arviointityökalun jatkuvalle kehittämiselle, kun konkreettisia esimerkkejä työkalun toimivuudesta ei vielä ole esitetty. Kuten taustamuistiossa todetaan, pelkästään Suomen Level(s) -pilotin tulokset valmistuvat vuoden 2019 alussa (arviointityökalun lausuntokierroksen jälkeen). Erityisen tärkeää on kiinnittää huomiota arvioinnin sekä rakentamisen kustannuksiin. On muistettava, että jo tällä hetkellä asuminen on Suomessa kallista, noin kolmannes / neljännes kotitalouden käytettävistä olevista kuluista kuluu asumismenoihin. On olennaista myös seurata, miten menetelmät ja sääntely kehittyvät muissa maissa. Saksan mallia kohtaan on esitetty kritiikkiä ja Ruotsissa menetelmä koskee vain suppeata osaa moduuleita.

Omakotiliitto pitää hyvänä, että arviointityökalussa on kaksi vaihtoehtoisista menetelmää, yksinkertaistettu sekä tarkennettu menetelmä. Toiminnalliseksi yksiköksi on valittu rakennuksen lämmitetty nettoala (1m2), jolloin se on yhdenmukainen rakennuksen energiatehokkuuden laskennan (E-luku) kanssa. E-lukulaskennassa kuitenkin käytetään primäärienergiakertoimia (esim. sähkö 1,2) ja tässä hiilijalanjäljen laskennan arvioinnissa energian päästökertoimia (esim. sähkö 0,09/0,06). Arviointimenetelmästä todetaan, että sitä on yksinkertaistettu tieteellisten elinkaariarvioinnin menetelmien pohjalta rakennussuunnittelijoiden käyttöön. Omakotiliitto peräänkuuluttaa, että menetelmää sekä sen pohjalta syntyvää tulosta/dokumenttia tulee edelleen yksinkertaistaa sekä tehdä käyttäjäystävällisemmäksi. Edellä todettu primääri/päästökerroin on oiva esimerkki tekemään asiasta vaikeaselkoisempaa kansalaisille. Keskeisintä kuitenkin on, että jokainen motivoituisi tekemään asumisessaan ja elämisessään ympäristön kannalta kestäviä tekoja. Tästä yksi kansalaisia ilmastotekoihin kannustava hyvä esimerkki on hiilikädenjälki (rakennuksen elinkaaren aikaiset ilmastohyödyt).

kunnioittavasti

Suomen Omakotiliitto ry