Lausunto 1.10.2019

Ympäristöministeriö
00023 VALTIONEUVOSTO

Diaarinumero vn/3808/2019
Asia   Lausuntopyyntö: Hallituksen esitys laeiksi ympäristöministeriön hallinnonalan eräiden julkisia kuulutuksia koskevien säännösten muuttamisesta

Suomen Omakotiliitto kiittää mahdollisuudesta lausua ja esittää lausuntonaan seuraavaa:

Yleistä

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 74.000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajien ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme lähes 500.000 vapaa-ajan asunnon omistajien etua.

Hallituksen esitys liittyy 1 päivänä tammikuuta 2020 voimaan tuleviin hallintolain muuttamisesta annettuun lakiin 432/2019, jolla lisättiin hallintolakiin (434/2004) uusi julkisia kuulutuksia koskevat 62 a § ja 62 b §, sekä lakiin julkisista kuulutuksista annetun lain kumoamisesta 433/2019.

Esityksessä ehdotetaan uudistettavaksi luonnonsuojelulakiin, maa-aineslakiin, ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annettuun lakiin, viranomaisten suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten arvioinnista annettuun lakiin, vesienhoidon ja merenhoidon järjestämisestä annettuun lakiin sekä kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annettuun lakiin sisältyvät julkisia kuulutuksia koskevat säännökset vastaamaan hallintolain julkisia kuulutuksia koskevia yleissäännöksiä.

Viittaukset julkipanomenettelyyn ehdotetaan poistettavaksi luonnonsuojelulaista, maa-aineslaista, vesienhoidon ja merenhoidon järjestämisestä annetusta laista, Etelämantereen ympäristönsuojelusta annetusta laista sekä ulkoilulaista. Henkilötietojen julkaisemista koskevia erityissäännöksiä esitetään sisällytettäväksi maa-aineslakiin, ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annettuun lakiin sekä Etelämantereen ympäristönsuojelusta annettuun lakiin.

Maa-aineslain osalta muutoksia esitetään myös sellaisiin muutoksenhakua koskeviin säännöksiin, joihin uudet oikeudenkäyntiä hallintoasioissa koskevat säännökset edellyttävät muutoksia. Muiden ympäristöministeriön hallinnonalan säännösten osalta oikeudenkäyntiä hallintoasioissa koskevat muutokset sisällytetään erilliseen hallituksen esitykseen.

Omakotiliitto kannattaa, että Ympäristöministeriön hallinnonalan sääntelyä (8 eri lakia) yhdenmukaistetaan julkisen kuulemisen ja julkipanomenettelyn osalta viittaamaan hallintolain 62 a ja 62 b pykäliin. Kunnan ilmoitustaulun sijaan asia annettaisiin tiedoksi ja kuulutettaisiin kunnan verkkosivuilla. Tämän voidaan nähdä lisäävän päätöksenteon avoimuutta ja asioiden käsittelyn tehokkuutta. Omakotiliitto haluaa kuitenkin muistuttaa, ettei kaikilla kansalaisilla ole mahdollisuutta tai kyvykkyyttä käyttää verkkopalveluita. On tärkeää, että kaikilla kansalaisilla on yhdenvertainen mahdollisuus osallistua ja tulla kuulluksi. Siksi Omakotiliitto esittääkin, että erityisesti ikääntyneiden asianomaisten kohdalla julkinen kuuluttaminen tapahtuisi myös kirjeitse, postitse.  Lisäksi liitto kannustaa kuntia yhdenmukaistamaan verkkosivujaan ja palveluita. Kansalaiset elävät nykyään hyvin monipaikkaisesti (työ, opiskelu, koti- ja vapaa-ajanasuminen). Monella kunnalla verkkosivujen hierarkia ja alasivujen nimet poikkeavat, mikä tekee kansalaisten asioinnista hankalampaa.

Liitto pitää myös henkilötietojen julkaisemista koskevia erityissäännöksiä (maa-aineslakiin, ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annettuun lakiin sekä Etelämantereen ympäristönsuojelusta annettuun lakiin) hyväksyttävinä. Kansalaisten on hyvä saada selville mitä ja millaisia hankkeita elinkeinonharjoittajat lähiympäristössään aikoivat tehdä ja henkilötietojen (toiminnanharjoittajan nimi ja hankkeen sijaintipaikka) julkaiseminen mahdollistavat kansalaisille paremmat mahdollisuudet ympäristövaikutusten arviointiin. On hyvä, että viranomaiselle säädetään velvollisuus poistaa kyseiset henkilötiedot julkisesta ilmoituksesta, kun hakemuksen mukainen lupapäätös on tullut lainvoimaiseksi.

kunnioittavasti

Suomen Omakotiliitto ry