Olemme yhdistysten tukena arjessa

Yhdistyksillä on käytössään Omakotiliiton monet yhdistyspalvelut.

Mikäli sinulla herää kysymyksiä yhdistyspalveluista, ota yhteyttä joko järjestöpäällikkö Sami Toivaseen (p. 040 847 4440, sami.toivanen@omakotiliitto.fi) tai järjestöasiantuntija Sari Myrskynevaan (p. (09) 6803 7126, sari.myrskyneva@omakotiliitto.fi).

Jäsenrekisteri

Yhdistyksen käytössä on maksutta jäsenrekisteri, jota yhdistys voi käyttää netin kautta. Jäsenrekisterissä seuraat yhdistyksesi jäsenistön kehitystä ja maksuja. Koulutamme yhdistyksen jäsenrekisterikäyttäjät ja tarjoamme lähituen rekisterin käyttöön.

Sähköinen jäsenviestintä

Yhdistys voi lähettää jäsenille sähköisiä jäsenkirjeitä jäsenrekisterin viestityökalun kautta. Tarvittaessa Omakotiliitto avustaa jäsenkirjeen toteutuksessa ja lähetyksessä.

Jäsenen asiakaspalvelu

Omakotiliiton toimisto hoitaa yhdistyksenne puolesta jäsenien palvelun sähköpostitse ja puhelimitse. Osoitteenmuutokset, tietojen täydennykset, liittymiset ja erot sekä jäsenten neuvonta ovat tehtävämme. Lisäksi teemme yleisneuvontaa ja tarvittaessa ohjaamme jäseniä eteenpäin laki- tai rakennusneuvontaan.

Laskutus

Laskutamme jäsenet puolestanne aikataulussa sekä hoidamme jäsenmaksuperinnän. Järjestömme maksuprosentti on 97,3 %. Jäsenlaskutuksessa laskutetaan jäseneltä yhdistyksen jäsenmaksu per jäsen Omakotiliitolta sekä yhdistyksen oma osuus jäsenmaksusta. Vuonna 2020 liiton osuus jäsenmaksusta on 20 € ja suositusjäsenmaksu yhdistyksissä on 30 €. Tilitämme jäsenmaksut yhdistyksille 4 kertaa vuodessa.

Jäsenkortti

Toimitamme jäsenillenne jäsenkortin yhdistyksenne nimellä. Jäsenkortilla jäsen todistaa jäsenyytensä hyödyntäessään yhdistyksenne tarjoamia paikallisetuja. Jäsenkortti toimii suoraan myös St1-käteisalennuskorttina.

Yhdistyksen logo

Omakotiliitto voi toteuttaa yhdistykselle liiton logon kanssa yhteneväisen logon, jonka yhdistys saa käyttöönsä eri tiedostomuodoissa.

Markkinointimateriaali ja yhdistyspostitukset

Yhdistys saa Omakotiliitosta veloituksetta jäsenhankintaesitteitä ja Omakotilehtiä markkinointitarkoituksiin. Omakotiliitto toteuttaa yhdistysesitteitä jäsenyhdistyksille veloituksetta, ja tulostaa yhdistysesitteitä tai markkinointikirjeitä veloituksetta aina 500 kappaleeseen asti. Muista tulosteita ja osoitetarroja voi tilata liitosta omakustannushintaan. Tarvittaessa avustamme myös postituksissa.

Jäsenhankinta

Tuemme yhdistysten jäsenhankintaa ilmaisin liittymislahjoin ja auttamalla yhdistyksiä jäsenhankintakampanjatoteutuksissa sekä vuosittain päätettävillä jäsenhankinnan kannustimilla.

Yhdistysaktiivi voi ilmoittautua jäsenhankkijaksi, ja hänelle maksetaan 9 € palkkio per hänen hankkimansa maksanut uusi jäsen. Palkkiosta pidätetään vero verokortin mukaan. Yhdistystä tuetaan jäsenhankinnassa vuosittain, jos yhdistyksen jäsenmäärä kasvaa tai yhdistys hankkii yli 50 uutta jäsentä vuodessa. Vuonna 2021 tuki on 3 € per maksanut uusi jäsen.

Kotisivut

Omakotiliiton yhdistykset voivat ylläpitää omia kotisivujaan veloituksetta liiton sivustolla. Omakotiliitto tarjoaa myös sivuston ylläpitoon päivitysapua ja kouluttaa yhdistysaktiivit kotisivujen ylläpitoon.

Some-kanavat

Autamme yhdistystä Facebook-sivujen perustamisessa ja opastamme some-viestinnän käynnistämisessä.

Yhdistysten kokoukset ja sähköinen allekirjoitus

Avustamme yhdistyksiä etäkokousjärjestelyissä ja koulutamme etäkokousten järjestämiseen. Omakotiliiton jäsenyhdistykset voivat ottaa käyttöön kokousasiakirjojen sähköisen allekirjoittamisen.

Ansiomerkit

Yhdistys voi anoa ja ostaa Omakotiliitolta ansiomerkkiä ansioituneille yhdistystoimijoille. Ansiomerkit myönnetään ansiomerkkiohjesäännön mukaan joko pronssisena, hopeisena tai kultaisena.

Järjestövakuutus

Omakotiliitto on vakuuttanut If-järjestövakuutuksella järjestön, Omakotiliiton jäsenjärjestöt, sekä niiden jäsenet ja toimihenkilöt järjestötehtävissä ja -tilaisuuksissa ollessaan. Vakuutus sisältää omaisuusvakuutuksen, vastuuvakuutuksen, tapaturma- ja matkavakuutuksen sekä moottoriajoneuvovakuutuksen.

Toiminnan tuki

Omakotiliiton toimiston henkilöstö on yhdistystoimijoiden tukena muutostilanteissa, yhdistystoiminnan kehittämisessä ja paikallisessa vaikuttamisessa.

Omakotiliiton jäsensivuilta löydät tietoa yhdistystoimijoiden tueksi. Tiedot näkyvät, jos kirjautuneella on jäsenrekisterin tiedoissa yhdistyksen tehtävä.

Opintokeskus Sivis

Omakotiliittoon kuuluvien yhdistysten toimihenkilöt voivat osallistua maksutta Opintokeskus Siviksen järjestämiin koulutuksiin. Koulutuksen aiheina ovat kouluttaja- ja ohjaajakoulutus, järjestö- ja kansalaistoiminta sekä tieto- ja viestintätekniikka.

Sivua päivitetty 29.4.2021