Kannattajajäsenet toimintaamme tukemassa

Suomen suosituimmat katot, rännit, kattoturvatuotteet ja salaojat valmiiksi asennettuna. Tuotteet suoraan omilta tehtailta, asennus omien asentajien toimesta. 97 % asiakkaistamme suosittelee meitä. Tutustu jäsenetuun!

Murto- ja palohälytysjärjestelmä kotiin sekä 24/7 päivystävä hälytyskeskus tarjoaa turvallisuusalan edistyksellisimmän palvelun. Tutustu jäsenetuun!

Vallox pitää sisäilman raikkaana ja puhtaana hengittää. Vallox-koneet huolehtivat energiatehokkaasti, hiljaisesti ja huomaamatta rakennuksen ilmanvaihdosta.

Urakkamaailman kautta löydät luotettavan rakennusalan yrityksen kotisi remonttiin. Urakkamaailma on maksuton palvelu, jossa pääset myös tekemään kirjallisen sopimuksen remontistasi. Pidä huolta kodistasi ja käytä Urakkamaailmaa.

If tarjoaa elämäntilanteeseesi sopivat vakuutukset. Tutustu jäsenetuihisi, kuten edulliseen henkivakuutukseen ja kotivakuutuksen maksuttomaan kuukauteen!

Maalit ja pinnoitteet kotiin Teknokselta. Tutustu myös Teknoksen sisäilmaa puhdistaviin maaleihin.

Valokuitunen rakentaa valokuituliittymiä pientaloalueille koko Suomen alueella. Tarkista saatavuus ja ilmoita kiinnostuksesi.

Picote on kiinteistöjen sisäpuolisen viemärisukituksen pioneeri ja innovaattori, tänä päivänä kansainvälinen ja palkittu alan johtava asiantuntijayritys. Sukituskokemusta meillä on jo vuodesta 2008 lähtien.

Renoan asiakkaat ovat arvioineet palvelun onnistumista arvosanalla 3,7/4 (2020). Renoa tarjoaa putki-, viemäri-, sähkö- ja lämmitystekniikan kunnossapitoa, ja haluaa luoda työllään kotimielenrauhaa.

Raksystems auttaa kodin kunnon tarkastamisessa niin asuntokaupan kuin asumisen aikana. Tutustu jäsenetuun!

RadonFix Suomi Oy palvelee asiakkaitaan kaikissa radoniin ja sen torjuntaan liittyvissä projekteissa. Palveluvalikoimaamme kuuluvat radonpitoisuuksien mittaaminen sekä kustannustehokkaiden radonkorjausten suunnittelu ja toteutus. Tutustu jäsenetuun!

Me Lumme Energialla tarjoamme hyvää energiaa – ihan joka tasolla ja halki poikki Suomen. Autamme valitsemaan sopivimmat, luotettavimmat ja kestävimmät energiaratkaisut ja palvelut niin kotiin, mökille kuin yrityksille. Tutustu jäsenetuun!

PKS Priima on maailman ensimmäinen sähkösopimus, jossa voit ostaa sähköä tuntihinnalla ja tehdä hintakiinnityksiä vapaasti jopa kahdeksi vuodeksi eteenpäin. Priima-älysähkön voit luonnollisesti valita myös ekologisesti tuuli- tai vesivoimalla tuotettuna.

DNA Koti 5G tuo kotiin jopa gigan nopean ja toimintavarman netin. Tutustu jäsenetuun!

Kauniisti tasoittuvat Frenchic Paint -sisutusmaalit - Remonttiin uusille ja vanhoille pinnoille ja muuhun kodin kunnostukseen upeat mattasävyt.

Hehku-kiukaat tunnetaan niiden tyylikkäästä muotoilusta, pitkäikäisyydestä ja energiatehokkuudesta. Kaikki Hehku-kiukaat valmistetaan yksilöllisesti Suomessa, uusinta valmistusteknologiaa hyödyntäen.

Tutustu laajaan valikoimaamme laituritarvikkeita ja pihatuotteita, jotka on suunniteltu kestämään ja ihastuttamaan. Meiltä löydät kaiken tarvitsemasi yhdellä silmäyksellä, oli kyseessä laiturin rakentaminen, uudistaminen tai pihan kohentaminen.

Meiltä saat kattoremontit ja ulkoverhousremontit sekä niihin liittyvät Lämpökatot. Tutkitusti luotettavana takuutyönä, 20 vuoden kokemuksella. Yksi sopimus, yksi tekijä - helppoa ja huoletonta.

Kodin ilmanlaatu vaikuttaa sekä viihtyvyyteen että terveyteen. Puhtaalla sisäilmalla saat hyvinvointia elämääsi ja arvoa kodillesi. Minkälaista sisäilmaa sinä hengität? Sisäilmakartoituksemme avulla selvität kotisi ilmanlaadun luotettavasti ja nopeasti.

Pohjolan Maalipojat Oy on Uudellamaalla toimiva maalausliike, joka tekee pääosin seinien maalauksia sekä tiilikattojen pinnoituksia. Tutustu jäsenetuun!

Valoo Täyskuitu rakentaa Suomen kattavimmat ja edullisimmat valokuituyhteydet. Valokuituliittymä ilman liittymis- tai avausmaksua kaikille ennakkotilaajille. Tarkista saatavuus ja tilaa!

Nordic Plug on kotimainen asiantunteva ja palveleva sähköautojen latausasemien ja lataustarvikkeiden verkkokauppa. Valikoimassa suosituimmat laitteet mm. Easee, Fibox, WALLe ja go-eCharger.

Suomen vastuullisinta sähköä jokaiseen kotiin. Asuitpa missä päin Suomea tahansa, meiltä saat kotiisi fossiilivapaasti tuotettua sähköä. Vertaa sopimuksia ja valitse sinulle paras sähkösopimus!

1KOMMA5° Suomi tarjoaa turvalliset ja tehokkaat aurinkoenergiaratkaisut kotiisi, yrityksellesi tai maatilallesi. Nauti vaivattomista verkkoon kytketyistä aurinkopaneelijärjestelmistä 1KOMMA5° Suomen asiantuntemuksen ja teknologian avulla.

Pidä laitteesi kunnossa – Huoltoluxilta saat kaikenkattavaa korjaus- ja asennuspalvelua. Kodinkoneiden, ilmalämpöpumppujen, pesulakoneiden sekä ammattilaitteiden myynti, asennus ja huolto sekä varaosa- ja tarvikemyynti. Tutustu jäsenetuun!

Uutisia kumppaneilta

30.11.2021 16.56

If tutki: Kynttilävahinko ulkoseinän vierustalla on erityisen vaarallinen – palovaroitin ei reagoi tuleen ajoissa

Vakuutusyhtiö If on huolissaan pimeimpään vuodenaikaan painottuvista runsaista kynttilävahingoista. If päätti tutkia ja testata polttotestissä, mitä tapahtuu, kun ulkokynttilää poltetaan lyhdyssä ohjeiden vastaisesti ja jätetään ilman valvontaa. Avotuli on aina arvaamaton, joten sen ei kuulu koskaan palaa yksinään.

– Ifin vahinkotilastojen mukaan ulos valvomatta jätetty kynttilä aiheutti yhden tämän vuoden suurimmista tulipaloista, jossa asuinrakennus tuhoutui pahasti. Kynttilän aiheuttamat vahingot olisivat palovahingoista kuitenkin helpoiten estettävissä omalla toiminnalla, kertoo omaisuusvakuutusten tuotepäällikkö Laura Utunen.

Yli puolet kynttilän aiheuttamista vahingoista sattuu juuri nyt, marras-tammikuun aikana. Edistääkseen pimeän ajan turvallista tunnelmointia, If halusi testata, miten lyhtyjen ja kynttilöiden huolimaton käsittely vaikuttaa paloriskiin. Polttotestissä ei noudatettu lyhtyjen ja kynttilöiden käyttöohjeita.

– Moni tuudittautuu nukkumaan mennessä ajatukseen, että ulkokynttilä sammuu omia aikojaan. Se on virheellinen käsitys, sillä pienintäkään tuikkua ei tule jättää palamaan ulos ilman valvontaa, muistuttaa Utunen.

Palovaroitin reagoi liian myöhään

Lyhdyn sisälle kuuluu vain sinne tarkoitettu, oikeankokoinen kynttilä, ei ulkoroihu tai helposti syttyvät irtokoristeet. Polttotestissä väärin sijoitettu, liian pieni kynttilä pääsi kaatumaan puurunkoisen lyhdyn sisällä ja tuli levisi nopeasti lyhdyn runkoa pitkin viereiselle seinälle.

– Kynttilä pitää aina sijoittaa riittävän kauas asuinrakennuksesta. Kuistilla tai terassilla kaatuva kynttilä voiolla erityisen kohtalokas, sillä sisällä palovaroitin ei pysty reagoimaan ulkoa alkavaan paloontarpeeksi ajoissa. Tuli ehtii nopeasti kattorakenteisiin ennen kuin palovaroitin huomaa vaaraa, Utunen toteaa.

Lyhdyn alustan tulee olla tasainen ja palamaton, ei esimerkiksi kiikkerä muovirakenteinen ulkopöytä.

Turvallisin lyhty on vakaa ja palamaton

Metallirunkoinenlyhty havaittiin polttotestissä puurunkoista turvallisemmaksi, sillä vankemman rakenteen ansiosta tuuli tai eläin ei pääse kaatamaan sitä niin herkästi kuin puista lyhtyä. Kynttilän kaatuessa lyhdyn sisällä, metallirunkoisen rakenne ei syty puurunkoisen lyhdyn tavoin.

Myös lyhdyn ripustukseen kannattaa valita palamatonta materiaalia, esimerkiksi metallinen koukku. Polttotestissä juuttinarun petettyä lyhdystä pudonnut kynttilä jatkoi palamista maassa. Usein oletetaan, että ulkona pudonnut tai kaatunut kynttilä sammuu.

– Tulen päästyä irti ympärillä olevilla materiaaleilla on suuri vaikutus palon kehittymiseen. Erityisesti parvekkeistaon tullut viime vuosina huoneiden kaltaisia oleskelutiloja, joissa on yhä enemmän palavaa materiaalia,kutenhelposti syttyviä tekstiilejä. Tämä on hyvä huomioida sisustuksessa,Utunensanoo.

Kynttilöillä ja lyhdyillä tunnelmointi on turvallista, kunhan perehtyy tuotteiden käyttöohjeisiin, kiinnittää huomiota sijoitteluun ja polttaa kynttilöitä valvotusti. Myös kotivakuutuksen suojeluohjeitanoudattamalla voi ehkäistä vahinkojen syntymistä ja pienentää vahingon määrää. Suojeluohjeiden mukaan tulisijaa, avotulta ja kynttilää tulee polttaa vain valvottuna. Ulkotulia saa polttaa vain palamattomalla alustalla. Vahingon sattuessa suojeluohjeiden laiminlyönti voi pienentää vakuutuskorvausta.

Viisi vinkkiä turvalliseen tunnelmointiin

Ole läsnä, kun poltat kynttilää lyhdyssä.Huolehdi, että lapset ja lemmikit eivät jää avotulen kanssa keskenään. Sammuta kynttilä aina, kun poistutpaikalta tai menet nukkumaan.

2. Suosi palamattomasta materiaalista valmistettua lyhtyä ja sijoita se vakaalle ja palamattomalle alustalle. Varmista, että kevyt lyhty ei pääse kaatumaan.

3. Pidä palava materiaali,kuten koristeet ja tekstiilit, kaukana lyhdystä.

4. Jätä kynttilästä noin kaksi senttimetriä polttamatta. Loppuun palanutkynttilä saattaa aiheuttaa tulipaloriskin, jos kynttilä ei sammu itsestään.

5. Varmista, että läheltä löytyy sammutuspeite tai käsisammutintulipalon varalta. Sammuta kynttilä tukahduttamalla.

Polttotestien tuotteet on valittusattumanvaraisesti. Testeissä If ei käyttänyt tuotteita niiden mukana tulleidenturvallisuusohjeiden mukaisesti. Tämäpolttotestaus ei ota kantaa tuotteidenturvallisuuteen, kun niitä käytetään tuotteidenmukana tulleiden käyttö- ja turvallisuusohjeidenmukaisesti.

Lue lisää turvallisesta tunnelmoinnista