20.11.2023 9.43

Omakotitalkkaritoiminnalla parempaa asumista ja lisää työpaikkoja

Omakotiyhdistysten järjestämään talkkaritoimintaan panostamalla voidaan lisätä työllistymismahdollisuuksia sekä edistää mahdollisimman pitkään kotona asumista. Aiheesta keskustelivat Omakotiliiton toiminnanjohtaja ja puheenjohtaja työministeri Arto Satosen kanssa.

Omakotiliiton toiminnanjohtaja Marju Silander ja puheenjohtaja Ari Rehnfors tapasivat työ- ja elinkeinoministeriön työllisyysasioista vastaavan työministeri Arto Satosen. Tapaamisessa keskusteltiin työllistymismahdollisuuksista omakotitalkkaritoiminnan kautta, jota Omakotiliiton jäsenyhdistykset järjestävät eri puolella Suomea.

Omakotitalkkarit tarjoavat apua kodin askareisiin, vaikkapa lumitöihin tai muihin kotitöihin. Heidän apunsa koetaan erittäin tarpeelliseksi, kertoo Silander.

"Omakotitalkkaritoiminnan kehittäminen tukisi yhä useampaa omakotitalossa asuvaa ikäihmistä ja mahdollistaisi omassa kodissa asumisen pidempään. Samalla voitaisiin luoda uusia työpaikkoja ja tarjota esimerkiksi pitkäaikaistyöttömille mahdollisuus uudelle työuralle."

Tapaamisessa keskusteltiin lisäksi pientalorakentamisen lisäämisen edistämisestä ja mahdollisuuksista luoda uusia työpaikkoja tämänhetkisessä vaikeassa rakennusalan tilanteessa. Lisäämällä pientalorakentamista voisi mahdollisesti syntyä työtä jopa kymmenille tuhansille työntekijöille ja samalla yhteiskunnalle kertyviä tuloja.

Marju Silander ja Ari Rehnfors tapasivat työministeri Arto Satosen (keskellä).

Lue lisää omakotitalkkaritoiminnasta yhdistyksissä

Talkkareita tarvitaan Koillis-Savossa
Pakalla pidetään pientalovaltaisen kaupunkiympäristön puolia