Uutiset ja tiedotteet

27.10.2022 9.50

Omakotiliiton väki kokoontuu viikonloppuna juhlimaan 75-vuotiasta liittoa

Omakotiliitto perustettiin 30.3.1947 Säätytalolla nimellä Suomen Esikaupunkien Kiinteistöliitto. Vuonna 1993 nimi muutettiin Suomen Omakotiliitoksi.

Omakotiliiton aktiivit kokoontuvat tulevana viikonloppuna superseminaariin ja juhlistamaan 75 vuotta täyttävää liittoa.

Omakotiliitto perustettiin 30.3.1947 Säätytalolla nimellä Suomen Esikaupunkien Kiinteistöliitto. Perustamisen kimmokkeena toimi sodan jälkeinen, voimakkaasta maaltamuutosta johtunut asuntopula ja tarve ajaa omakotitaloasukkaiden etuja. Vanhojen alueiden asiat olivat huonoissa kantimissa, ja uusien alueiden osalta palveluja ei ollut suunnitteilla.

Uusi liitto kokosi kaikkien omakotitaloalueiden talonomistajat yhteistyöhön. Esikaupunkien Kiinteistöliiton ja sen jäsenyhdistysten toimintaan liityttiin yli puoluerajojen. Ensimmäinen saavutus edunvalvontatyössä oli muutokset omakotikiinteistöjen verotukseen vuonna 1948. Vuonna 1993 nimi muutettiin Suomen Omakotiliitoksi.

Liitosta on muodostunut yksi Suomen suurimmista kansalaisjärjestöistä, jonka ääni tulee kuulluksi valtakunnallisessa lainsäädännössä pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asukkaiden puolesta. Jäseniä on 70 000 ympäri Suomen. Toiminta perustuu vapaaehtoistyöhön: liiton 1 100 vapaaehtoista yhdistysaktiivia hoitavat paikallisyhdistyksissä jäsenten asioita yhteistyössä liiton hallinnon ja toimiston kanssa.

Kukaan ei ole seppä syntyessään, kuuluu sanonta. Sama pätee omakotiasumiseen. Omakotitalossa asujalla on kontollaan monenmoista huolehdittavaa asiaa, joista on vaikea tietää uutena asukkaana. 75-vuotisjuhlan siivittämänä olemme keränneet asiantuntijaverkostoltamme 75 vinkkiä uusille asukkaille.

Tutustu vinkkeihin

Lue tarinoita Omakotiliiton vapaaehtoisista