Uutiset ja tiedotteet

3.3.2022 14.13

Kevät tulee Messukeskukseen huhtikuussa – Kevätmessuilta ideoita ja inspiraatiota tulevaan kauteen

Kevätmessut ovat vihdoin täällä. Suomen suurin puutarhanhoidon, rakentamisen, remontoinnin ja piensisustamisen tapahtumakokonaisuus Kevätmessut avaa ovensa Helsingin Messukeskuksessa 7.–10.4.2022.
Yli 400 näytteilleasettajasta ja monipuolisesta ohjelmatarjonnasta koostuva messukokonaisuus johdattelee tulevaan puutarha- ja mökkeilykauteen ja esittelee vinkkejä niin asumiseen kuin remontointiinkin. Inspiraatiota voi kerätä muun muassa Kevätmessujen ideapuutarhasta ja mallipihoista, jotka tutustuttavat puutarhanhoidon tämän hetken trendeihin.

Mallipuutarhan ja -pihojen lisäksi useat ohjelmalavat tarjoilevat asiaa erilaisista keväisistä näkökulmista käsin. Mökkilavan ohjelmassa annetaan vinkkejä mökkipihan hoitoon, nykyhuusseihin ja kesämökin kunnon ylläpitoon sekä tutustutaan olutjoogaan. Ideapuutarhan ohjelmalavalla on tarjolla innostavia puheenvuoroja luonnonmukaisesta pihanhoidosta, pihanhoidon ongelmakohdista ja pihanrakennuksen kustannuksista. Giganttilavalla tarjotaan puolestaan neuvoja omakotitalon ensirakentajille, perehdytään pakkausten lajitteluun ja kierrätykseen sekä tutustutaan kevään trendeihin ja väreihin.

Omakotiliitto on mukana messuilla. Omakotiliiton pisteissä pääsee kysymään mieltä askarruttavia laki- ja rakennuskysymyksiä, kuulemaan tietoiskuja mökin ostajalle ja omistajalle sekä rakentamaan linnunpönttöjä kotiin vietäväksi. Jäsenkortilla messuille tulevat pääsevät sisään kaksi yhden hinnalla

Pandemia-aika lisännyt innostusta

Poikkeuksellinen korona-aika on lisännyt suomalaisten innostusta puutarhanhoitoa ja asumisen mukavuutta kohtaan. Etätyön yleistyminen ja ajan viettäminen kotona ja mökeillä näkyvät erityisesti yhä nuorempien kiinnostuksena aiheisiin.

– Kiinnostus puutarhaharrastamiseen kasvoi jo ennen koronaa erityisesti nuorten aikuisten parissa, mutta pandemia-aika näkyy selkeästi kiinnostuksen määrässä. Esimerkiksi koronan alkuaikana vuonna 2020 uusia puutarhaharrastajia tuli 60 000 lisää. Erityisesti 25–34-vuotiaat ovat alkaneet kiinnostua aiheesta aikaisempaa enemmän. Noin 70 prosenttia suomalaisista harrastaa jotain puutarhaan liittyvää. Myös moni ns. ”pihaton” haaveilee mahdollisuudesta puuhata jotain puutarhaan liittyvää, vaikka paikkaa ei ole, sanoo Puutarhaliiton toimitusjohtaja Timo Taulavuori.

Korona-aika on saanut suomalaiset myös toteuttamaan omakotiasumisen haaveitaan entistä enemmän. Oman kodin, asumisen mukavuuden ja oman pihan rooli ovat korostuneet etätyön yleistyessä.

– Vanhojen omakotitalojen kaupankäyntimäärät lähtivät nousuun heti ensimmäisen koronakevään jälkeen ja talopakettikauppa lähti kovaan kasvuun vuoden 2020 lopussa. Uusia omakotitaloprojekteja käynnistettiin vuonna 2021 noin 8000 kpl, mikä on 13 % enemmän kuin sitä edeltävänä vuonna. Yli kolmasosa uusista omakotitaloista rakennetaan Uudellemaalle, kertoo Pientaloteollisuus PT ry:n johtaja Kimmo Rautiainen.

Kevätmessut järjestetään huhtikuussa lähes kahden vuoden tauon jälkeen. Keväistä tapahtumakokonaisuutta on odotettu ja kaivattu.

– Kevätmessut on rakastettu kesään johdatteleva tapahtumakokonaisuus, jolla on vankka kävijäkunta. Poikkeusolojen aiheuttaman tauon jälkeen olemme iloisia, että pystymme jälleen tarjoamaan aihepiirien ystäville upean messukattauksen, johon voi tulla tutustumaan turvallisesti. Messukeskuksen turvallisuusosaaminen onkin huippuluokkaa ja olemme kahden vuoden aikana hioneet osaamistamme jopa siihen pisteeseen, että Messukeskus palkittiin ensimmäisenä pohjoismaisena tapahtumatalona tunnustuksena esimerkillisestä työstä terveysturvallisuuden hyväksi, toteaa Messukeskuksen liiketoimintapäällikkö Tanja Pasila

Samaan aikaan Messukeskuksessa järjestetään myös Lähiruoka & luomu -messut ja erityisruokavalioiden tapahtuma Lautasella.

Kevätmessujen näytteilleasettajat ja ohjelma on julkaistu tapahtuman nettisivuilla www.kevätmessut.fi

Muista, että Omakotiliiton jäsenkorttia näyttämällä pääset Kevätmessuille kaksi yhden hinnalla.

Hyödynnä etusi.

Lue myös:

Kevätmessut esittelee ideoita pihoihin ja puutarhoihin ja Pihan laittaminen on kasvattanut suosiotaan

Kiinnostaako pihasuunnittelu? Lue Omakotiliiton artikkeli aiheesta.