Omakotiliiton toiminnanjohtajan kannanottoja

14.9.2023 8.57

Ison yhteisön voima

Arviomme hallitusohjelmasta oli asumisen näkökulmasta varovaisen optimistinen, mutta ohjelmassa oli myös tyrmistyttäviä kirjauksia esimerkiksi kiinteistöverosta. Omakotiliitto sai myös omia kirjausesityksiä hallitusohjelmaan koskien muun muassa kohtuuhintaista energiaa ja sähköä, sähkön jakeluverkkotoimintaa sekä varainsiirtoverotusta. EU:n rakennusten energiatehokkuusdirektiivin tulevaan toimeenpanoon saimme tärkeän kirjauksen koskien mahdollisia uusia velvoitteita.

Kesällä oli taas mukava kiertää eri puolella Suomea, ladata akkuja ja kerätä muistoja tulevan talven varalle. Kävin Porissa SuomiAreenalla puhumassa kuluttajien energia-asioista sekä vierailin Loviisan asuntomessuilla tutustumassa messutaloihin ja Loviisa Forumissa kertomassa Omakotiliiton edunvalvonnasta. Mieleen jäivät mukavat kohtaamiset jäsenyhdistysten tapahtumissa muun muassa Hämeen piirissä, Suonenjoella ja Sastamalassa. Suomi on kyllä hieno maa, on ilo olla mukana tässä joukossa sekä jäsenenä että tekemässä työtä ainutlaatuisessa asumisasioiden yhteisössä!

Kesästä siirryttiin rivakasti valmistautumaan syksyyn, edunvalvontatyöhön ja yhteistyön käynnistämiseen uuden eduskunnan ja ministereiden kanssa. Kansanedustajat ovat saaneet Omakotiliiton tavoiteohjelman ja jatkamme vaikuttamistyötä päätavoitteidemme edistämiseksi. Käynnistämme parhaillaan Omakotiliiton ehdotuksesta perustetun eduskunnan asumisverkoston toimintaa, jota myös koordinoimme.

Elokuussa julkaisimme Asumismenot 2023 -tutkimuksen, jonka mukaan nousu oli keskimäärin 6,5 %. Vauhdittajana toimi erityisesti korkojen nopea ja raju nousu. Onneksi näköpiirissa on viitteitä korkotason rauhoittumisesta. Omakotiliitto esitti tavoiteohjelmassaan asuntolainojen korkovähennyksen uudelleen­valmistelua, mutta tämä ei edennyt hallitusohjelmaan.

Omakotiliitto ajaa asumiskustannusten saamista kohtuullisemmalle tasolle. Esimerkiksi kiinteistöverouudistus ei saa nostaa asumisen verorasitusta. Pientaloasumisen edistämiseksi olemme esittäneet muun muassa aravarakentamisen laajentamista koskemaan myös pientaloja. Tällä voitaisiin lisätä kohtuuhintaisten ja -kokoisten omakotitalojen rakentamista. Kohtuullinen sääntely toteutuu parhaiten siten, että ei lisätä uusia – ja kustannuksia synnyttäviä – velvoitteita pientaloasukkaille.

Omakotilehden uusimmassa numerossa on mukana jälleen mielenkiintoisia rakennustarinoita ja hyödyllistä asiatietoa. Kotisohvalla vieraanamme on nuori ja rohkea remontoija. Löydät vinkit puiden istutukseen, ulko-oven uusimiseen ja tulisijan asentamiseen. Tällä kertaa yhdistystarinamme tulee Ylä-Karjalan omakotiyhdistyksestä. Tervetuloa viihtymään syksyisen Omakotilehden pariin!

Hyvää syksyä ja tavataan tapahtumissa!

Marju Silander
toiminnanjohtaja,