Omakotiliiton toiminnanjohtajan kannanottoja

9.3.2023 7.39

Hyvän sään aikaan

Talven selkä alkaa olla taitettu ja voimme vihdoin hengähtää energiakeskusteluissa. Haluan kiittää lämpimästi kaikkia Omakotiliiton jäsenyhdistysten jäseniä erittäin tärkeistä ponnisteluista sähkön kulutuksen vähentämiseksi ja sähkön käytön ajoittamiseksi kuluneena talvena. Yhdessä olemme saaneet aikaan merkittävät säästöt ja joustot kulutuksessa ja siten välttyneet ennustetuilta sähköpulatilanteilta. Sähkön hintakin on rauhoittumaan päin.

Moni on lähtenyt seuraamaan entistä suunnitelmallisemmin omaa sähkönkulutustaan ja innostunut energiatehokkuutta parantaviin toimiin. Näitä suunnitelmia ja valmisteluita on hyvä jatkaa kevään tullen, kun on tuoreessa muistissa talven kokemukset. Tulevien vuosien varautumista on hyvä tehdä vanhan viisauden mukaan hyvän sään aikaan.

Talven aikana edunvalvontatyössä olemme antaneet lausuntoja ja olleet kuultavana erityisesti talousvaliokunnassa eri sähkötukiesityksistä ja sähkömarkkinauudistuksista. Tällä hetkellä seuraamme parlamentissa etenevää ehdotusta tulevaksi rakennusten energiatehokkuusdirektiiviksi (EPBD). Komission alkuperäisen tiukan esityksen pohjalta Euroopan neuvosto antoi huomattavasti maltillisemman näkemyksen jatkovalmisteluun. Parlamentissa puolestaan päädyttiin komissiotakin tiukempaan esitykseen. Jää nähtäväksi, miten kolmikantaneuvottelut komission, neuvoston ja parlamentin kesken etenevät. Arvioimme, että alkusyksystä olisi tiedossa direktiivin lopullinen muoto.

Energiakysymykset ovat esillä myös muissa Euroopan maissa, ja Omakotilehdessä 1/2023 teemme kierroksen neljässä eri maassa, miten energiakriisitalvi on niissä sujunut (s. 10). Vierailemme myös suomalaisten omakotiasukkaiden kotisohvalla Espanjassa (s. 6).

Eduskuntavaalit ovat pian ovella. Omakotiliiton asumispoliittinen tavoiteohjelma ja viiden paikkakunnan vaalikiertue ovat valmiina. Pääteemaamme ovat kohtuulliset asumiskustannukset, pientaloasumisen edistäminen sekä kohtuullinen ja kannustava sääntely. Vaikuttamistyömme pohjana on tutkittu tieto. Julkistamme Omakotilehdessä (ilmestyy 9.-10.3.) tämän vuoden kunta- ja aluekohtaisesti päätettävät maksut -tutkimuksen tulokset. Seurannassamme on nyt ensimmäistä kertaa myös sähkön siirtohintojen kehitys. Tästä saamme siirtohintojen edunvalvontaan tärkeää tietoa. Odotamme myös EU-komissiolta vastausta jättämäämme kanteluun siirtohintojen valvontamallista.

Yhdistysrintamalla uusi vuosi on alkanut vireästi. Tapahtumia eri teemojen puitteissa on suunnitteilla runsaasti joka puolella Suomea. On ollut mukavaa kuulla, että uudistumisen kautta yhdistyksiämme herää uuteen eloon, kuten korviimme kantautui Teuvalta (lehti s. 20).

Tälle keväälle keräsimme vinkit ulkoverhouksen maalaukseen (s. 24) ja valmisaitojen valintaan (s. 33). Tervetuloa myös tapaamaan meitä Helsingin Kevätmessuille, jossa on tarjolla paljon vinkkejä remontoimiseen, sisustamiseen ja puutarhan laittoon.

Iloa kevääseenne toivottaen,

Marju Silander