Omakotiliiton toiminnanjohtajan kannanottoja

16.11.2023 6.45

Edistysaskelilla eteenpäin

Vaikuttamistyömme ytimessä on ollut asumismenojen alentaminen. Olemme vastustaneet jyrkästi esimerkiksi kiinteistöveroon kohdistuvia korotuksia. Saimme myös uutta tietoa EU:n rakennusten energiatehokkuusdirektiivin neuvotteluiden etenemisestä: valmistelussa on tapahtunut erittäin merkittävä muutos pientaloasukkaiden näkökulmasta parempaan suuntaan.

Vaikuttamistyömme  ytimessä on ollut asumismenojen alentaminen. Olemme vastustaneet jyrkästi esimerkiksi kiinteistöveroon kohdistuvia korotuksia. Esitimme, että tämä lainsäädäntövalmistelu tulee keskeyttää ja käsitellä veroprosentteja vasta kiinteistöveron kokonaisuudistuksen yhteydessä, jonka odotamme tulevan lausunnolle ensi vuoden alussa. Olimme eduskunnassa kuultavana muun muassa kiinteistövero­uudistuksesta ja valtion talousarviosta vuodelle 2024. Lue lausuntomme täältä.

Lokakuussa vierailin Brysselissä, jossa osallistuin Euroopan kiinteistönomistajien liiton (UIPI) kokouksiin ja 100-vuotisjuhlaan. Matkalla tapasin myös neljä Suomen europarlamentaarikkoa, ja kävimme hyviä keskusteluja ajankohtaisista pientaloasukkaita koskevista asioista.

Saimme uutta tietoa EU:n rakennusten energiatehokkuusdirektiivin neuvotteluiden etenemisestä. Valmistelussa on tapahtunut erittäin merkittävä muutos – pientaloasukkaiden näkökulmasta parempaan suuntaan. Ehdotukseen on nyt kirjattu muutos, että energiatehokkuusvaatimukset tulisivatkin kohdistumaan jäsenmaissa koko rakennuskantaan keskimäärin. Olemme vaikuttaneet aivan keskeisen asian muuttumiseen eli siihen, että vaatimukset eivät tulisikaan koskettamaan jokaista rakennusta!

Neuvotteluissa on kuitenkin vielä avoimia kysymyksiä. Seuraamme asiaa ja tiedotamme teille asian etenemisestä. Tietomme mukaan EU:n tavoitteena on joulukuun kokouksessa saada loputkin asiakohdat sovittua. Tämä tarkoittaisi sitä, että direktiivi tulisi todennäköisesti voimaan kesällä 2024 ja toimeenpano jäsenmaissa vuonna 2026.

Sähkön ja energian hinta puhuttavat edelleen. Teimme jäsenkyselyn asumiskustannuksista. Olemme käyneet keskusteluja Energiateollisuuden kanssa korkeahintaisista määräaikaisista sähkösopimuksista ja kuluttajariitalautakunnan uusista ratkaisusuosituksista. Sähkön ostoon on tullut monia uusia sopimusmalleja ja nyt onkin tärkeää tutustua huolellisesti sopimussisältöön sähkön hinnan ohella ennen valintaa. Parhaillaan valmistelemme lausuntoa Energiavirastolle sähkön jakeluverkkojen valvontamallin uudistumisesta.

Asuntomarkkinoilla heiluu, ja monia kotitalouksia mietityttävät oman asunnon myyminen ja energiaremontit. Kokosimme marraskuun Omakotilehteen lukupaketin, miten erään talon myynti sujui Mäntsälässä ja miten kukin voi parhaalla tavalla valmistautua, kun asunnon myynti tulee ajankohtaiseksi. Tärkein asia on etukäteisvalmistelu ennen kauppakirjojen allekirjoittamista. Muistathan, että talon huoltohistorian pidät kätevästi tallessa huoltokirjassa, jonka saat käyttöösi jäsenetuna. Saat myös vinkkejä, miten voit parantaa talosi energialuokkaa.

Omakotilehdessä yhdistyskuulumiset saamme tällä kertaa Koillis-Savon omakotiyhdistyksestä Juankoskelta, jossa sain itsekin käydä kesällä 2022 ja tutustua yhdistyksen ja alueen vireään omakotiyhdistystoimintaan.

Voit lukea Omakotilehden 4/2023 jäsensivuilta

Hyvää loppuvuotta ja joulua sekä onnea vuodelle 2024 toivottaen,